I ett jublande inlägg på X berättar den konservativa amerikanska aktivisten, republikanske politikern Robby Starbuck, att Walmart, världens största företag sett till intäkter, med 2100 anställda, avslutar sitt samarbete med Human Rights Campaign (HRC). Senast 2011 hyllade HRC företaget Walmart för att de redan då la till könsidentitet i sin policy mot diskriminering.

Det arbete som almart nu backar från har gått ut på att öka jämställdheten på företaget, där frågor kring kön, könstillhörighet, etnisk tillhörighet och sexuell läggning ingått. Liksom att stötta initiativ i samhället i syfte att öka mångfald och inkludering och motverka diskriminering.

Starbuck som kampanjar för att företag som stöttat just dessa frågor och ställt upp och stöttat bland annat Pride-festivaler skall dra sig tillbaks från mångfaldsarbetet, kallar nyheten ”Massive” och är i en video otroligt upphetsad.

”Walmart avslutar sina woke-policies”, skriver han och använder den radikala högerns favorituttryck, ”woke”. Ett uttryck som kommer från det antirasistiska uttrycket ”stay Woke”, ungefär ”fortsätt vara vaken”, inför rasism och diskriminering. När den amerikanska högern nu använder begreppet blir det istället ett sätt att förlöjliga de som arbetar för ökad mångfald.

Enligt Starbuck så kommer nu Walmart förutom att upphöra med samarbetet med HRCs ”Coroprate Equality Index” även säkerställa att ”opassande” produkter kring sexualitet och trans skall tas bort från hyllor och web-shop-sidor som når barn. Walmart har lovat sluta stötta Pride-festivaler för att ”undvika att finansiera opassande sexualiserat innehåll för barn”. I HRCs senaste Corporate Equality Index fick Walmart 100 poäng, full pott, för ”hbtq-inkludering”.

Walmart skall även stoppa sitt stöd till ”Racial Equity Center” som arbetar för att öka mångfalden ur etnicitets-perspektiv på företag i USA. Och Walmart upphör med tidigare policy att fördelaktigt hantera leverantörer som bidrar till mångfald genom att drivas av, eller i verksamheten inkludera, personer ur olika minoriteter.

Kampanjen mot företag som stöttar en ökad mångfald i samhället och arbetslivet vad gäller kön och olika minoritetsgrupper har nu, skriver Starbuck jublande, lett till att mångfalds-initiativ tappat 2 biljoner dollar i stöd från företag, ungefär motsvarande 22 biljoner svenska kronor. Det Starbuck använder som argument är huvudsakligen att de företag som motverkar diskriminering och stöttar Pride-event inte länger är ”neutrala”. Målet är att få alla företag agera för ”corporate neutrality”. Närmast på tur, uppger han, står Amazon.

Starbuck berättar att hans aktivism lett till att följande företag nu slutar slutat sitt arbete för att öka mångfalden varav flera även har verksamhet i Sverige:

Tractor Supply,

John Deere,

Harley Davidson,

Polaris,

Indian Motorcycle,

Lowe’s,

Ford,

Coors,

Stanley Black & Decker,

Jack Daniels,

DeWalt tools,

Craftsman,

Caterpillar,

Boeing,

Toyota.