Månader efter att ha dragit sig ur medverkan i undersökningar om företagskultur, inklusive de som genomförs av hbtqi+organisationen Human Rights Campaign (HRC), meddelar Ford Motor Company att de även drar tillbaka sina interna policys för mångfald, jämlikhet och inkludering. Detta framgår av ett internt meddelande från företagets VD, Jim Farley, rapporterar WashingtonBlade.com.
Beslutet följer liknande förändringar hos andra stora företag som finansbolaget JPMorgan Chase, heminredningsföretaget Lowe’s och motorcykeltillverkaren Harley Davidson och signalerar en förändrad strategi för företagets arbetskultur.
Enligt Human Rights Campaigns chef Kelley Robinson beror Fords beslut på den konservativa debattören Robby Starbuck. Han driver en så kallad anti-woke-kampanj via plattformen X riktad mot företag som arbetar med mångfald, rättvisa och inkludering för att förbättra arbetsmiljön. Starbuck kampanjar även mot att företag deltar i och stöttar Pride-event och engagerar sig i arbetet mot strukturell rasism. För Starbuck innebär engagemang för mångfald att vita heterosexuella män därmed diskrimineras.
– Ford viker sig för internet-troll som Robby Starbuck, kommenterade Robinson i WashingtonBlade.com, och de signalerar att inkludering och grundläggande värderingar inte längre prioriteras på arbetsplatsen.
Robinson sa även att HRC är ”mycket besvikna” på Ford för att företaget ”sviker sitt ansvar gentemot sina anställda, konsumenter och aktieägare.”
Ford har tidigare fått höga betyg för sitt engagemang för mångfald och inkludering, men HRC varnar nu för att företagets lönsamhet och personalomsättning kan påverkas negativt av detta beslut.