I veckan kom den religiösa journalisten Yair Sherki ut som gay i ett känslosamt inlägg på sociala medier. Han skriver bland annat: ”Och jag skriver inte för att jag har styrkan att göra det, utan för att jag inte har någon kraft att fortsatt vara tyst. Och… Jag skriver för min son som ännu inte har kommit till världen.”
Sherki berättar att han älskar killar och Gud liksom att det har varit en kamp för honom att få detta att gå ihop: ”Konflikten mellan denna sexuella preferens och tron lever jag med hela tiden. Det finns de som löst sin konflikt genom att säga att det inte finns någon Gud, andra förklarar att det inte finns någon homosexualitet. Jag vet fysiskt att båda finns. Och denna motsägelse försöker jag få ro med inombords på alla möjliga sätt. Det här är mellan en person och Gud.”
Han fortätter med att berätta att hans känslor funnits med honom hela hans liv och att han vet att många kommer att bli ledsna över hans komma ut, men att hans beslut varit noga övervägt och han hoppas att de som blir sårade kommer hitta sätt att ”döma till min fördel”.
Reaktionerna från främst den judiskt ortodoxa världen och ortodoxa hbtqi-grupper har varit många efter att han kom ut. Bland annat skriver gruppen Havruta ”religiösa hbtq-personers liv är inte lätt, och vi gratulerar Yair för hans mod och ärlighet och vi är glada över att han tog ytterligare ett steg för att berätta att vi finns här.”
QX kontaktade Judisk Krönikas chefredaktör Anneli Rådestad för att höra mer.
Vilken betydelse för ortodoxa har det att journalisten Yair Sherki kommit ut som gay?
– Yair Sherki är en uppskattad ortodox journalist för Channel 12, en av Israels största tv-kanaler. Att han kommer ut som gay utan att ge upp sin ortodoxa gemenskap skakar naturligtvis om både bland sekulära och religiösa. Han visar att man kan behålla sin gudstro och samtidigt vara sann mot sig själv. Han blir en förebild för de som lever i den ortodoxa och ultraortodoxa judiska världen men som ännu inte kommit ut.
Ser du en förändring i debatten kring samkönad kärlek bland ortodoxa i Israel och i diasporan? Finns fler exempel du sett?
– 2001 kom dokumentären Trembling before God ut. Filmen intervjuar flera hbtq-personer inom den judiskortodoxa världen och visar på ett väldigt mänskligt sätt de svåra dilemman de lever med: att antingen behöva förneka sig själv eller kanske ge upp hela sin familj. Filmen satte igång en enormt viktig diskussion och ett påverkansarbete i den judiskortodoxa världen, både i Israel och diasporan.
Är det en diskussion som även påverkat ortodoxa församlingars ställningstaganden?
– De ortodoxa judiska församlingarna i USA har gjort stora framsteg. Organisationen Keshets arbete för inkludering av HBTQ-personer i judiskt liv har ökat kunskapsnivån och inneburit konkreta förändringar i ortodoxa synagogor. Idag ser man annorlunda på samkönad kärlek även om ortodoxa rabbiner fortfarande inte viger homosexuella.
Vilket motstånd har de som kommit ut och de som tagit ställning för en öppnare syn på samkönad kärlek mött?
– I Israel finns ortodoxa judiska HBTQ-grupper som Bat Kol, Havruta och Shoval. Att de organisationerna existerar tror jag är förutsättningen för Sherkis starka ord i förra veckan. Samtidigt finns det så mycket arbete kvar att göra. I Israel är ca 14 procent av befolkningen ultraortodoxa och inom den gruppen talar man knappt om HBTQ-frågor. Man lägger locket på eller erbjuder omvändelseterapi. Ibland väldigt kränkande sådan. Samtidigt ser vi en oroande politisk utveckling i Israel där uttalade homofober nu sitter på viktiga ministerposter.
I förlängningen tror dock att det fantastiska arbete som det israeliska civilsamhället och de religiösa HBTQ-grupperna gör och det mod Yair Sherki nu uppvisar stärker självkänslan hos de hbtq-personer som lever i den ultraortodoxa judiska miljön.