Jan Göransson, presschef på sfi, berättade om egna queerfilmsklassiker han växt upp med och visade trailer för ”Freeheld” som nu äntligen fått svensk biopremiär och problematiken med att få inkludera mer mångfald inom den svenska filmkulturen. Gästerna Saga Becker och Samuel Girma fick sedan prata om queerfilm som betytt mycket för dem men även om besvikelsen över hur queerfilm anpassas till heteropubliken med ändring i såväl historiska fakta som att anlita vita eller cis-skådespelare att spela svarta och transroller.
Becker, Guldbaggebelönade skådespelerska (”Nånting måste gå sönder”) och nybliven kortfilmsregissör, visade klipp från omtalade ”Spring Breakers” som hon uppskattade för dess queera sätt att skildra kvinnlig sexualitet och våld, som när rånluveförsedda bikinitjejer dansar med hagelgevär till Britney Spears-ballader. Girma, koordinator för filmfestivalen CinemAfrica, visade en scen från klassikern ”Purpurfärgen”, som blev ikonsik som en tidig mainstream-film som fokuserade på såväl svarta som queer rollfigurer.
Sedan var det dags för svensk premiärvisning (och den enda på bio) av långfilmen ”Looking the Movie” baserad på HBO-serien om tre bögars liv i San Francisco. I den
här avslutande filmvarianten så återvänder huvudpersonen Patrick (Jonathan Groff) till hemstaden där en av bästa vännerna ska gifta sig. Det blir konfrontationer med ex, funderingar på meningen med livet och var det är på väg samt en del festande. En finstämd och värdig avslutning på bögarnas egen ”Sex and the City” som kanske inte är helt oförutsägbar men ändå tänkvärd och underhållande. Här finns både gott om humor (speciellt tack vare snabbkäftade faghagen Doris), en del tårar och en alltför sällsynt ångande sexscen.
Uppdaterad 2022-02-25