#jagfestarmot-kampanjen blev omdebatterad på sociala medier på grund av budskapet ”Så länge det finns hat finns det anledning att festa”. Människor i vårt community som utsatts för hat hade svårt att se vitsen med kampanjen och tyckte Pride tog lätt på hatbrott.
Nu är det dags för fas två och Prides ordförande Sandra Ehne säger:
– Jag har stor respekt och förståelse för de känslor som kampanjen rivit upp, och berörs starkt av de berättelser som vi fått in, berättelser som beskriver vardagen för hbtq-personer i Sverige 2014. Berättelser om våld, hatbrott, fördomar och normer. Några av dessa berättelser väljer vi nu att lyfta fram i ljuset, för att visa att kampen inte är över, att Stockholm Pride fortfarande behövs. Pride-veckan är för många en glädjefull höjdpunkt under året, en gemensam plats där vi tillsammans hämtar energi och stärks av gemenskapen, festen, och det politiska samtalet. Vi behöver fortsätta utmana normer och göra samhället öppnare, under Prideveckan och hela året.
I tv kommer Adam Pålsson, från Torka aldrig tårar… att läsa upp en anonym berättelse om en hatbrottsrelaterad mordbrand, medan transaktivisten Nadja Karlsson berättar om sina upplevelser som transkvinna. Se klippen här nedan.
I radio är det Glenn Hysén, farsa till fotbollsspelaren Anton,
som berättar varför han festar mot homofobi och transexuella Växjö-prästen Ann-Christine Roxberg som berättar om om varför man ska festa mot transfobi. Reklamfilmerna kommer att visas på tv3play och tv6play from 8 juli, och radioreklamen ska gå på RixFm från samma datum.
Stockholm Pride äger rum 28 juli till 2 augusti och ser redan nu ut att bli en framgång. Häromdagen gick Pride ut med att det nu bara fanns omkring 1000 ex av dogtag-smycket kvar till dem som köper veckopass. Detta betyder att man sålt 40 procent fler biljetter än vad man gjort under succéåret 2012 vid denna tidpunkt.
Uppdaterad 2017-05-09