”Vi tror på att alla ska ha rätt att resa säkert och tryggt. Vi stöttar hbtq-samhället under Pride och året runt”, skrev Uber i ett reklamutskick till sina kunder inför Stockholm Pride. Men det är inte alla som tycker att företaget lever upp till sina värderingar. När Haris och två vänner skulle bege sig till drag-fest på Mälarpaviljongen i tisdags fick de uppleva en annan sida av det ”hbtq-vänliga” Uber.
Haris, som till vardags jobbar på RFSL Ungdom, bokade en bil tillsammans med Linus (aka dragprofilen Vanity Vain) och festfixaren Navid Kabiri. De sistnämnda var klädda i drag kvällen till ära:
– Vi var hemma hos Navid och skulle till festen på Mälarpaviljongen. Jag ringde efter en Uber. En förare kom fram, han såg oss och bara körde vidare och avbokade resan. Okej… något måste ha hänt, jag bokade en ny bil. Men nästa bil gjorde likadant. En tredje bil stannade på andra sidan vägen, och när vi gick mot bilen så körde den också iväg, berättar Haris.
”Han skrek: Ut ur min bil!”
En fjärde bil stannade en bil bort. Kompistrion gick mot den och Navid, som var sminkad och klädd i drag, hoppade in i passagerarsätet. Då blev han utslängd av föraren:
– Han skrek så fort jag satte mig i hans bil: ”UT UR MIN BIL! Du får absolut inte åka med.” Jag var helt chockad, har aldrig upplevt detta att bli nekad för hur jag är klädd. Total chock. Jag fick gå ur bilen och han körde i väg i hög hastighet, berättar Navid.
Det var först den femte Uber-bilen som kom som accepterade körningen.
Hur kändes det att bli nobbad av flera bilar?
– Det gjorde mig så ledsen. Hade det hänt hemma i Makedonien så hade jag fattat. Men ett land som Sverige? Det kändes riktigt tråkigt, Att se den typen av diskriminering gjorde att jag kände mig hopplös. Hur är det här annorlunda mot till exempel Halloween? Vad händer när du kör folk som är utklädda, undrar Haris.
Tror du att det grundas i homofobi?
– Tja… Det är helt klart diskriminering mot hbtq-communityt. Det är homofobi och även transfobi, när en kille är klädd som tjej inte får åka med. Det tycker jag är klart och tydligt. Det går emot vad de skriver, för du kan till och med boka en Uber med regnbågsfärger, enligt deras egna mail. Men Vanity säger att det händer henne så ofta när hon är i drag, det är jättesvårt att få tag i en Uber.
Uber uppmanar sina kunder att anmäla all form av diskriminering via appen. Har ni gjort det?
– De säger att man kan anmäla. Men när du bokar en taxi och föraren avbokar, så skickar appen dig till en annan förare. Så det enda du kan se i appen är föraren som faktiskt tog emot körningen. Så jag kan inte ens anmäla dem. Hur kunde jag veta det i förväg, och ta screenshots? Om jag anmäler nu så anmäler jag föraren som faktiskt körde oss, och inte de tre som körde iväg eller han som kickade ut oss. Det är en aning tveksamt.
– Jag är vanligtvis inte en person som vill hänga ut någon, fortsätter Haris. Men det här kändes fel på så många sätt. Det kändes viktigt att lyfta fram det här. Jag förstår att folk kommer fortsätta använda Uber, och det är okej. Men jag tycker att företaget borde utbilda sina förare bättre. Och appen borde tillåta en att anmäla rätt folk.
Uber kommenterar: "Oacceptabelt"
Peter Löfstrand, som är Nordenchef på Uber, svarar på QX förfrågan om en kommentar:
“Det är vår högsta prioritet att skapa en plattform som är trygg och säker för alla som använder den, och vi tror på allas rätt att röra sig var en vill, när en vill. Våra användarriktlinjer, som alla partnerförare och resenärer godkänner innan de får tillgång till vår app, förbjuder uttryckligen diskriminering och uppmanar alla att behandla varandra med respekt. Vid överträdelser av riktlinjerna vidtar vi alltid åtgärder, som kan inkludera förlorad åtkomst till vår app. Det finns en särskild knapp i vår app där det går att rapportera diskriminering. Det som beskrivs är oacceptabelt, och vi uppmanar de personer som upplevt diskriminering när de använt vår app att rapportera det till oss så att vi kan följa upp och vidta åtgärder.”