Det ser ljust ut för årets Stockholm Pride
De hade kniven på strupen, men verkar ha klara det. Årets upplaga av Stockholm Pride har varit lite av ”vinna eller försvinna” efter fjolårets katastrofala resultat då man gick med över två miljoner i förlust.
Men redan under fredagen kom glädjebeskedet, Stockholm Pride hade nått budgetmålet på inkomstsidan och sålt fler biljetter än budgeterat.
– Vi är väldigt nöjda med biljettförsäljningen och trots torsdagens regn ligger vi en bit över över vår intäktsbudget, säger Petter Westerman som är ny kassör i föreningen Stockholm Pride.
– Jag är glad och lättad att vi nått målet och att vi fått så mycket positiv respons på nya Pride Park.
Nu återstår för Stockholm Pride att kolla upp utgiftssidan, men det har i år varit mycket hård koll på dem, så det verkar i dagsläget orimligt att det skulle dyka upp några stora oväntade utgifter.
I år såldes 6500 dogtags, samma nivå som åren före Europride, 2006 och 2007. Och under lördagen hade parken närmare 10 000 besökare. Totalt gjordes 28 500 besök i parken under de fyra dagarna.
Dessutom var det under fredagen rekord i antalet besökare i PrideHouse som snittade på 5000 besök per dag.
Så visst verkar det ha blivit ett ”Happy Pride” i år.
Uppdaterad 2022-07-26