Eftersom Pride Park flyttar från Tantolunden, ändras även paradrutten. I år är paraden ca 5,5 kilometer lång, börjar på Tantolunden vid Södermalm och går via Gamla stan, in på Strandvägen och bort mot det nya parkområdet på Gärdet.
Blir det samma tryck i slutspurten som vid det klassiska upploppet på Hornsgatan?
– Det blir svårt att slå den slutspurten. I år kommer Hornsgatan rätt tidigt i paradrutten eftersom vi börjar i Tantolunden. Men jag hoppas att stämningen blir lika bra som alltid, och att den håller i sig resten av vägen. Strandvägen kommer att bli ett mäktigt parti, och sedan hoppas jag att alla Östermalmstanter stödjer oss sista biten ut på Gärdet.
Årets paradväg är en dryg kilometer längre än tidigare, vilket ger gott om tid för att nå ett av paradchef Joachim Åbergs delmål: att sätta världsrekord i transor som dansar.
– 75 personer behövs för att slå det rekord jag såg sättas i London, säger Joakim Åberg.
Paraden är Prides ansikte utåt. Är dansande transor den bild man vill pusha för i år?
– Som jag ser det har paraden tre syften: den är en politisk manifestation, den är ett karnevalståg och den visar bredden i communityt. Dansande transor hör definitivt till den bilden.
Förra året var idrottsföreningarna AIK, Hammarby och Djurgården de stora nyheterna – finns det några nya tillskott i år?
– Inte i nuläget, men AIK ställer med all säkerhet upp i år igen, och vi räknar även med Hammarby och Djurgården.
Förra året gick ca 35 000 personer i prideparaden, trots regn. Ca 350 000 såg på och kunde sms-rösta på det ekipage de gillade bäst. Den funktionen finns kvar i år, och det vinnande ekipaget får 10 000 kronor. Intäkterna från sms-rösterna går till Stockholm Prides Solidaritetsform som stöder pridearrangörer i andra länder.
Nytt för i år är också att fordon med fler än fyra hjul måste betala 1000 kronor för att delta. Vissa undantag görs för ideella organisationer, och Joachim Åberg räknar med att få in ca 50 000 kronor av de totala 235 000 som paraden kostar.
– Tillräckligt för att täcka städkostnaderna.
Uppdaterad 2024-01-02