Av Stockholm Prides nuvarande budget på tio miljoner kommer ca 20% från sponsorer. Flera andra festivaler dras med nedskärningar, men enligt Prides ordförande Claes Nyberg hör hela tiden nya intressenter av sig.

Idag publicerar dock dagensmedia.se att Stockholm Pride får kritik av Konsumentverket. Orsaken är att tobaksbolaget British American Tobacco – tillsammans med bl.a. QX, Scandic och SL – presenterats som ”stolt partner” på festivalens hemsida.

Att marknadsföra företaget i ett sådant sammanhang kan enligt Konsumentverket strida mot lagen mot reklam för tobaksvaror.

Prides ordförande Claes Nyberg säger till dagensmedia.se att tobaksbolaget har varit sponsorer i flera år.

– Vi har samma princip för alla samarbetspartners till festivalen: vi tittar efter vad våra besökare vill ha och så länge vi håller oss inom lagens ramar är det okej. I parken har vi till exempel servering av alkohol och mat och även försäljning av tobak. Samma princip gäller för våra sponsorer.

Till QX.se säger Claes Nyberg att något liknande händer varje år.

– För vissa är Pride fortfarande kontroversiellt. Det kommer alltid någon kampanj för att slå en kil mellan oss och våra samarbetspartners. Den här gången var det tobak, nästa år något annat.

Pride och BAT ska nu lämna ett yttrande till Konsumentverket, men har tills vidare tagit bort British American Tobaccos logga från hemsidan.