Jag ser med förtvivlan, att man använder sig av mig, för att utöva utpressning mot S:t Pauli Kyrka, med målsättningen att få dem att plocka bort Sveriges första och enda HBTQ-altartavla.
Sent under söndagskvällen fick jag ett e-mail från en präst S:t Pauli kyrka, som berättade, att frågan om varför ormen gestaltas av en transsexuell kvinna kommit upp.
Enligt Prästen hade Paradiset blivit uppfattat som att homosexuella inkluderas men transsexuella exkluderas på grund av att ormen historiskt har setts som det onda, Djävulen. Därför undrade hon hur jag och Elisabeth Ohlson Wallin tänkte när ormen i Bibelns skapelseberättelse framställs som ond/Djävulen.
På grund av det frågade prästen varför är ormen en transsexuell kvinna på altartavlan Paradiset.
I måndags pratade jag med prästen i telefon, där jag berättade, att jag visste om att Elisabeth letade efter en transperson, så alla kunde känna sig inkluderade. Jag berättade även, att när Elisabeth ringde mig för att fråga om jag ville vara med, så förklarade jag för Elisabeth, att det var jag, som 1998 långt innan jag kom ut ur garderoben, anmälde Ecce Homo för hets mot kristna. Det var då som Elisabeth, efter en längre stunds skratt, föreslog, att jag skulle gestalta ”den goda ormen” som delade ut frukten från livets träd, vilket jag både som transkvinna och troende kristen tyckte, och fortfarande tycker, är väldigt bra.
Jag begriper inte varför Paradiset ska anses exkludera transpersoner. Det är faktiskt så, att jag som är transkvinna känner mig kränkt över det påståendet. Jag känner faktiskt många andra transpersoner, och ingen av dem anser sig vara exkluderade, på grund av att jag gestalter ormen i livets träd.
De enda jag hört påstå det, är radikaliserade kristna som ofta far ut med sin egen transfobi riktat mot mig som person. Därför är jag övertygad om, att detta påstås enbart för att få bort Paradiset från kyrkan.
Vissa anser till och med, att Altartavlan Paradiset framställer transpersoner som onda, enbart för att det är jag som gestalter ormen. Ifall ormen alltid ska ses som ond, skulle det innebära att kopparormen i 4 Mos 21:8-9, skulle vara ond. Om så är fallet, anklagar man Gud, som gav Moses i uppdrag att göra denne orm.
Att anklaga den konstnär, som ligger bakom utställningen ”ID: Trans” för att ville exkludera transpersoner eller till och med oss att framstå som onda, är ren lögn
Och ärligt talat. Finns det någon som på allvar tror, att jag skulle ha sagt ja, om det handlade om att beskriva transpersoner som onda, vilket vissa påstår?
Uppdaterad 2019-12-12