Det är uppenbart att Sverige har ett underskott på en levande debatt kring demokrati och mänskliga rättigheter. Det behövs fler tydliga opinionsbildare kring de övergrepp som skett det senaste seklet, och därför är Forum för levande historias arbete viktigt. Analysen att olika typer av intolerans hänger ihop gör det ofrånkomligt att belysa kommunismens och nazismens brott mot mänskligheten, och sätta samband mellan dem och hatbrott, diskriminering och övergrepp som sker idag.

Därför är det också viktigt att bevaka hur attityderna förändras i samhället – och att göra detta på rätt sätt. Forum för levande historias undersökning presenterar inget nytt eller revolutionerande – slutsatsen är fortfarande att unga killar på yrkesförberedande program med föräldrar med låg inkomst, låg utbildning och sociala utmaningar i sin omgivning är problemet. Den här gruppen har länge fått höra att de är De Intoleranta. Den enda nya slutsats som kan dras är att det finns tendenser på att homofobin minskar, och att viljan att svara instämmande på homofoba påståenden i en enkätundersökning som denna minskat bland Sveriges ungdomar. Det är såklart glädjande – men just eftersom olika typer av intolerans hänger ihop vore det farligt att slå sig till ro eller känna sig nöjd. Nivån av hatbrott mot homosexuella är fortfarande hög och mobbing och trakasserier på grund av sexuell läggning är fortfarande vanligt.

När man läser Forum för levande historias rapport får man uppfattningen att intolerans, som homofobi, islamofobi eller rasism, är särskilt vanligt bland unga människor, eller att det är särskilt allvarlig när de attityderna förekommer just där – detta eftersom undersökningen ju är gjord bland unga och anses vara en mätning av attityderna i samhället i stort. Trots detta görs ingen analys kring var dessa attityder kommer ifrån. Tror vi att unga människor och deras attityder skapas och utvecklas oberoende från det samhälle de lever i, eller från de vuxna som omger dem?

I grund och botten är homofobi, islamofobi och rasism såklart vuxenproblem. Det är vuxensamhället som för de värderingarna vidare till kommande generationer, genom skämt, skratt och politiska åsikter. Det handlar om att ens pappa drar ett transfobt skämt hemma, att ens lärare ifrågasätter varför det byggs en moské i kvarteret intill eller att ens farbror röstar på ett parti som inte skriver under på alla människors lika värde. Värdegrundsarbetet nedprioriteras i skolan, och lärarna ges inte tidsmässiga resurser att bemöta kränkande attityder i klassrummet. Likabehandlingsarbetet i skolan är så pass nedprioriterat att endast var femte skola har en likabehandlingsplan, trots att lagen säger att alla skolor måste ha en. Det kokar såklart ner till att samhället får det man betalar för: om vuxenvärlden inte prioriterar ungas hälsa, ungas inträde på arbetsmarknaden, ungas utbildning eller ungas möjlighet till möten med andra kommer intoleranta attityder fortsätta växa sig starka.

Vi måste satsa på skolans värdegrundsarbete och göra det utifrån normkritiska perspektiv – att ifrågasätta privilegier i samhället och de givna ramar som vi alla måste leva inom. Skolverket har själva valt att förespråka den normkritiska pedagogiken som ett framgångsrikt sätt att adressera frågor om allas lika värde utan att peka ut syndabockar eller befästa stereotyper.
Lärarna måste själva också stärkas i sin yrkesroll för att ha resurserna att kämpa för alla elevers rätt att vara sig själva. Alla elever förtjänar att ha en lärare som bryr sig och prioriterar en trygg skolgång för alla. I det ingår att alla skolor måste ta krafttag mot diskriminering som sker innanför deras väggar.

Slutligen behöver samhällsdebattörer och politiker vara tydliga med hur de står upp för allas rätt att vara sig själva i Sverige idag. Vi har inte råd med glidningar i attityder gentemot muslimer, romer eller homosexuella, när en av grupperna råkar illa ut kommer nästa snart göra det också.

Forum för levande historias undersökning blir ett exempel på när vuxenvärlden inte föregår med det goda exempel den borde. I samband med undersökningen fick muslimska ungdomar själva svara på påståenden som ”Islam är den religion som naturligt leder till terrorism”. Samma typer av påståenden fick homosexuella, muslimer, judar, ungdomar med adhd, funktionshindrade och ungdomar med invandrarbakgrund läsa och svara på. Forum för levande historia är en statlig myndighet, som ställt grova eller kränkande frågor, och det blir ju oundvikligen ett sätt att föra vidare den typen av åsikter till kommande generationer.

Om vi ska komma till bukt med intoleransen måste vi börja syna våra värderingar och de attityder som förs vidare. Det är inte förrän vuxenvärlden gör detta som diskriminering och rasism kan bemötas fullt ut. Fram till dess kommer intoleransen att fortsätta växa.