I konkurrens med Ving.se och Barnsemester.se blev det Stockholm Pride som tog hem TRIP Award i kategorin ”Bäst utnyttjande av marknadsföring och distribution”. Priset som delades ut på Oscarsteatern under torsdagen har Rese och turistnäringen i Sverige, RTS, som avsändare.
– Självklart känns det jättebra att festivalen blir uppmärksammad på det här sättet. Det är en bekräftelse på den känsla vi själva hade inför och under årets festival – att vi når ut och vi syns mycket mer än tidigare år, säger Tasso Stafilidis, styrelseledamot för Stockholm Pride i en kommentar.
I motiveringen står att Pride ”med relativt små ekonomiska resurser kan få ett stort genomslag och närvaro på marknaden.” I motiveringen konstateras att Stockholm Pride medvetet satsat på en bred PR och marknadsföring som fått genomslag hos ”gemene man”. Och RTS avslutar med att säga att ”Pride står starkt som varumärke och är en besökarmässig och ekonomisk framgång för staden Stockholm.”
– I år tog festivalen verkligen plats i stadsrummet med Pride House på Kulturhuset och Stadsteatern, SL-bussarna som flaggade hela veckan, alla museer som deltog och framför allt en fantastisk uppslutning från våra besökare. Tillsammans är vi alla del av det som gör festivalen så underbar, säger Anna Söderström, presschef för Stockholm Pride i föreningens pressmeddelande.
I Stockholm Prides sammanställning över EuroPride-festivalen sägs att 17 000 besökte festivalen, 45 000 gick i paraden med en halv miljon i publiken.
Just nu arbetar föreningen intensivt för att det nu i helgen skall beslutas vid samarbetsorganisationen Interprides möte i Vancouver att arrangemanget WorldPride 2012 skall hamna i Stockholm.
Uppdaterad 2022-01-07