QX ringde upp Mathias Sandberg som är en av skaparna, för att gratulera till en riktigt gay annons.

Varför är ni med och tävlar med en HBTQ-annons?
Vi har gjort ett antal olika saker för att marknadsföra oss ute på stan de senaste åren. Bland annat hade vi ”den röda dörren” där man kan ringa på och få give aways samt information om Riksbyggen. Den röda dörren kommer vi också att ha under Stockholm Pride och därför tog vi fram en passande annons. Sen blev vi så nöjda med den att vi bestämde oss för att ställa upp i tävlingen.

Hur kom idén om en HBTQ-dörrmatta fram?

Vi tog avstamp i att Riksbyggen har funnits sen 1940 med mottot ”rum för hela livet”. Vi tänker att rum för hela livet även är rum för alla, oavsett vem man är och vem man råkar tycka om, och från det växte annonsen fram.

Hur gay är Riksbyggen?
Jag tycker att vi är väldigt gay. Alla är välkomna och vi gör inte skillnad på folk och folk. På en gayskala från ett till tio är vi en tia med extra allt.

Vad tror du om era chanser i tävlingen?

Jag tror att vi har goda chanser. Vi har en snygg annons och ett bra budskap. Man kommer långt med ett viktigt innehåll i en snygg förpackning.