Partiet vill inte bara förbjuda det i Sverige utan tycks även vilja omöjliggöra att processen genomförs i ett land där den är tillåten. Det senare skulle därmed strypa snudd på alla möjligheter för i synnerhet bögar att bli föräldrar då stjärnfamiljskonstellationer och adoptioner inte alltid är ett möjligt alternativ.

Surfar man in på partiets hemsida står det att läsa i ett ställningstagande mot surrogatmödraskap: ”Fi ska verka för att Sverige motverkar den globala industri som är surrogatmödraskap samt all form av handel med kvinnors kroppar och med barn.
Givetvis håller vi med om att ingen människa ska vara en handelsvara men icke desto mindre blir deras resonemang problematiskt då det lika gärna skulle kunna tillämpas – och görs redan i vissa läger – på adopterade barn och donatorbarn.

Vidare anser partiet att abort är en mänsklig rättighet och att stater som förvägrar kvinnor abort bryter mot mänskliga rättigheter och att det borde ”vara oacceptabelt att stillatigande se på när kyrkans och politikens män systematiskt kränker kvinnors rätt till självbestämmande.” Här är vi helt ense med partiet men tycker samtidigt att det är obegripligt att denna kvinnors rätt till självbestämmande plötsligt inte ska gälla när det handlar om att vara surrogatmamma till en kvinna som saknar livmoder eller ett bögpar. Logiken haltar sålunda betänkligt.

I Sverige diskuteras altruistiskt surrogatmödraskap, vilket både Fi och delvis vi motsätter oss, fast av olika skäl. Fi skriver angående altruism: ”Surrogatmödraskap uttrycker en av de äldsta patriarkala tankefigurerna i världen, att en kvinna förväntas ”ställa upp” och att kvinnokroppen är ett redskap tillgängligt för andra.” Hur partiet resonerar kring patriarkal tankefigur ges ingen förklaring såvida de inte menar att all heterosexuell reproduktion är ”patriarkal” då ju kvinnor ofta just förväntas ”ställa upp” och föra släktet vidare tillsammans med sin make, när familj ska bildas. Vi ifrågasätter altruistiskt surrogatmödraskap – även om den kan finnas som en parallell företeelse i en svensk modell – och ser hellre att en surrogatmamma får ersättning för sin insats, på samma sätt som sperma- och äggdonatorer samt alla de läkare, sjuksköterskor m.fl. som är involverade i reproduktiva processer.

I debatten nämns ofta faran med en graviditet, vilket även Feministiskt initiativ skriver om på sin hemsida. Det är bra att detta lyfts då riskerna aldrig får förringas oavsett om det handlar om ett surrogatmödraskap eller ett ”vanligt” mödraskap. Icke desto mindre är beslutet om en graviditet, med dess potentiella risker, alltid ett beslut som en kvinna själv måste ta och inget som vare sig ovan nämnda kyrkans och politikens män eller Fi har med att göra.

Avslutningsvis vill vi nämna att vi faktiskt fick ett svar av partiet här på QX; ett svar av ett mer resonerande slag, som undvek konkretion.

Därför ställer vi frågan igen, såhär lagom till årets Pride, då vi tycker det är viktigt att partiet tydligt redovisar för hbtq-samhället i allmänhet och svenska bögar i synnerhet hur de vill agera i denna fråga: Vill de se en kriminalisering av företeelsen och hur ska detta genomföras; handlar det om att fängsla föräldrar som anlitat en surrogatmamma i Sverige eller utomlands, ska sociala myndigheter ta hand om barnen och omplacera dem – exakt hur vill partiet gå till väga?



Se tidigare inlägg från Öppna Moderater: ”Nominerad till Årets Hetreo vill förhindra bögar från att skaffa barn

Läs svaret från Fi: ”Varken livmödrar eller barn skall vara handelsvara”

Tips: Under Stockholm Pride kommer RFSU och RFSL anordna en frågestund i Pride House där de förklarar sina ståndpunkter i Surrgogat/värdsmödraskapsdiskussionen.