I en lång intervju med EFN – ekonomikanalen har Åhléns huvudägare Ayad al-Saffar en del att säga om företagets marknadsföring. Bland annat tycker han att flera av bilderna som Åhléns använder i sin marknadsföring är ”woke”.

– Ett exempel är när de visade en vacker mörkhyad kille som de testade smink på. Det blir too much, säger Ayad och fortsätter:

– Jag sa som det var: mina döttrar kommer inte köpa smink på Åhléns för att den här killen sminkar sig. Vad är det för fel på att ha bilder på vanliga tjejer när det är vanliga tjejer som handlar hos oss? Det låter kanske rasistiskt men det är det inte för det är vanlig enkel marknadsföring, säger han till EFN.

Han vidhåller dock att han tycker att bilden är snygg, men…

– Bilden var väldigt läcker och skulle passa som tavla bakom en hotellreception men marknadsavdelningen sa att den bilden skulle de tapetsera Sverige med för ett erbjudande på foundation. Åhlénskunder måste känna igen sig i de bilder vi visar upp. Ibland blir det alldeles för woke. När jag köpte Åhléns var det som om de aldrig kunde visa upp en svensk kille eller tjej i reklamen och det blir för udda.

Ayad anser även att det blir fel när man visar kompisgäng som firar jul ihop på bilder i marknadsföringen.

– Vem firar ni jul med? Er familj eller era kompisar? Er familj! Då ska vi ha familjer på våra bilder och inte kompisgäng.