Med kampanjen Orgullo todo el año hoppas Kanarieöarnas turistorganisation att locka regnbågsresenärer från Spanien, Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Italien. Julio Pérez, ansvarig för kampanjen, säger i en intervju att de vill att målgruppen ska bli ”berörda och fascinerade av vad Kanarieöarna har att erbjuda”.
– Målet är att de ska välja vårt resmål för sin nästa sommarsemester och njuta av den mångfald och det goda klimat som kännetecknar oss året runt.
Då hbtqi+ turister spenderar i genomsnitt fyra gånger mer än andra besökare gör det dem till en attraktiv målgrupp för Kanarieöarnas turistindustri. Under 2023 besökte cirka 650 000 hbtqi+ turister Kanarieöarna, vilket genererade intäkter på 1,2 miljarder euro. Genom att locka fler hoppas man på att öka turistutgifterna, vilket i sin tur gynnar den lokala ekonomin, skriver La Provincia.
På den populära ögruppen finns ett brett utbud av hbtqi+ vänliga aktiviteter och platser. Något som kampanjen vill bredda – från boenden och nattliv till specifika evenemang.
Kanarieöarnas turistorganisations mål är att göra Kanarieöarna till det ledande resmålet för regnbågsturister. Kampanjen vill även stärka öarnas rykte som en öppen, säker och tolerant plats.