Under juni, som är den globala Pride-månaden, lanserar man nu initiativet “Wash Your Mouth”. Du kan anonymt beställa ett kit med en regnbågstandborste, tandkräm och utbildningsmaterial från RFSL som skickas hem till någon som behöver uppdatera sina åsikter. Kitet skickas också till opinionsbildare.
Detta är The Humble Co och RFSLs initiativ Wash Your Mouth och en reaktion på att fördomar och hat tar allt större plats i samhället. Homo- och transfobiska kränkande uttalanden regnar tätt och i samband med en riksdagsdebatt om den nya könstillhörighetslagen, kritiserade Leonid Yurkovskiy (SD) självbestämmande av kön med att säga att det även finns personer som identifierar sig som djur.
– Syftet med Wash Your Mouth är att uppmuntra stinkande opinionsbildare och andra individer i samhället att tvätta sina munnar från illaluktande åsikter och på så sätt bidra till ett mer inkluderande samhälle. Tonen i hbtqi-debatten blir alltmer hatisk och vi anser därför att det är viktigare än någonsin att uppmuntra människor till att sprida kärlek istället för hat, Patrick Verkland, operativ chef på The Humble Co.
Felix König, kommunikations- och påverkanschef på RFSL, är inte sen att lägga till:
– Hur vi pratar om och med varandra avgör vilken typ av samhälle vi skapar. Med initiativet Wash Your Mouth vill vi uppmuntra alla att se över sin människosyn och lära sig mer om hur vi kan skapa ett samhälle där alla människor känner sig trygga.
Parterna har samarbetat förut och The Humble Co har varit partner till RFSL sedan år 2022. Med Proud Collection bidrar The Humble Co till RFSL:s arbete för ett mer inkluderande samhälle genom att skänka en krona för varje såld tandborste.
Så, intresserad av att skicka ut ett regnbågskit anonymt från The Humble Co? Klicka in här.