Det var i februari som tidningen Berlingske rapporterade om att Köpenhamn Pride hade tillfrågat sina samarbetspartners om deras ”intressen och aktiviteter i Israel och Palestina”. I ett uttalande från regnbågsorganisationen själv står det att ”Världen får inte vara passiva när så förfärliga händelser utspelar sig” och att de ”står i solidaritet med det palestinska folket”.
Det här skapade stor uppståndelse inte bara i Danmark utan även internationellt. Efterföljden blev att flera sponsorer och organisationer uppmanade till bojkott av festivalen.
Förra veckan gick Köpenhamn Pride ut med ett förlåt-meddelande både på sin hemsida och Instagram:
“Vi erkänner att vår kommunikation i förhållande till Israel och Palestina från Winter Pride fram till nu har varit otillfredsställande och orsakat förvirring och nervositet bland våra partners och allmänheten, och att vi borde ha varit mer öppna i vår dialog med er, och vi är ledsna: Ni förtjänade bättre av oss”.
De skriver även att de gjorde “tydliga misstag” när de sa att de skulle ställa frågor om deras partners verksamhet i Israel och Palestina.
“Vi ställer inte frågor eller sätter krav på våra partners angående Israel och Palestina, så det var en dålig formulering från vår sida. Anledningen att vi nämnde frågor kring Israel och Palestina var för att säkerställa att de som hade farhågor förstod att detta naturligtvis omfattades av vår etikpraxis. Och för att klargöra: Köpenhamn Pride tar inte “sida” i konflikten och uppmanar inte sina partners att göra det heller”.
Nu fokuserar Köpenhamn Pride på att ta sig vidare tillsammans med sina affärspartners.
”Vi är stolta över att samarbeta med våra affärspartners och uppskattar de olika bidrag de ger till våra evenemang, vår organisation och samhället. Vi är verkligen ledsna att vi har skapat tvivel kring dessa relationer, och vi är fast beslutna att tillsammans hitta en väg framåt. Vi ser fram emot att fira Prideveckan i augusti med samarbete och stöd från våra betrodda partners”.
Bland hundratals, mestadels kritiska, kommentarer skriver bland andra @sol___w ”Är det här ens en ursäkt? För era ”affärspartners”? Ikoniskt pinkwashing-beteende” och @sorthe ”Jag är mållös. Ni är åtminstone tydliga med att ni bryr er mer om sponsorer än om samhället ni påstår er representera”.
Visa detta inlägg på Instagram