”Barilla – nu ger vi tillbaka” heter en nystartad grupp på Facebook där man uppmanar konsumenter att skicka tillbaks sina Barilla-produkter till huvudkontoret i Filipstad respektive Wasa-bröds huvudkontor i Stockholm.
– Alla homos, bi, hetero, gayälskande, rättvisekämpande underbara människor. Nu ger vi tillbaka till Barilla, uppmanar sidans grundare Jessica Terveniemi och Tove Ramezani.
Efter att QX publicerat artikeln om ägaren Guido Barillas svar i italiensk radio på frågan om man kunde tänka sig inkludera en homofamilj i sin marknadsföring, blev reaktionerna starka. QX ursprungsartikel har till dags dato delats nära 20 000 gånger, Barillas konsumenter har lagt upp bilder på hur de slängt sina pastapaket och efter motsvarande reaktioner i Italien och världen över har krav på bojkott rests, och i USA avkrävs att Barilla tar fram en annons med en gayfamilj.
Guido Barillas ursäkter där han förklarar att han ville förklara tanken bakom Barillas fokus i sin marknadsföring på kvinnans roll i familjen har inte accepterats av alla. Inte ens att hur han i bland annat Sverige bedyrat att han respekterar även hbtq-personer har fallit i god jord överallt.
Reaktionerna på Barilla Groups utspel liknar de tidiga kampanjerna från hbt-rörelsen i USA där man fick stora amerikanska varumärken att redan på 90-talet börja inkludera homosexuella i sin marknadsföring. Barillas konkurrenter i Italien har snappat upp önskemålen från hbt-personer som reagerat på Guido Barillas klavertramp och snabbt gått ut med budskap om att man absolut tillverkar pasat för alla sexuella läggningar.
På Barilla och Wasas respektive FB-sidor har protesterna rasat in. PÅ Barilla US skriver till exempel David de Maria: ”I’m Italian, I’m gay, I’m married legally to a man, I have three adopted children. I had Barilla pasta for dinner last night. Today, tomorrow and forever more I will choose another brand of pasta. Good bye Barilla! You lose!!!”. Och på Barilla Sveriges FB-sida skriver Claes Nyberg. ”… Er ordförande har inte backat en millimeter. Han har enbart uttryckt att han är ledsen för att någon annan kan ha blivit ledsen. Ärligt talat struntar jag i hur han ”känner”. Med den makten han har, inte minst som arbetsgivare, är det tydligt att Barilla inte alls förstår frågan.
Bojkotten står kvar och det lär inte lägga sig efter detta.”
Även på Wasabröds Facebook sida är debatten igång. Asi Wong skriver: ”Prova att byta ut ordet gay/bög till katolsk eller vit….hur känns det ? Hur låter uttalandet nu ? Jag kommer att lyssna på Barillas CEO uppmaning. Min B-klassade rainbowfamilj ska aldrig köpa någon Barillas produkt inklusive Wasas!”.
Barilla Sveriges hemsida publicerar just nu en stor ursäkt där de
kommenterar Guido Barillas uttalande:
– Vi vill förtydliga att vi respekterar alla former av äktenskap och familjer. Vi främjar och värdesätter mångfald vad gäller kultur, bakgrund och kön – det har vi alltid gjort och det kommer vi alltid att göra. Det är en viktig del av våra värderingar.
Så var står ni i Barilla-frågan. Svara på artikelfrågan nedan.
Dagens Fråga
Uppdaterad 2016-12-30