Den ryska lagen förbjuder ”homosexuell informationsspridning”. Redan 2012, när lagen blev känd, togs informationen bort ur turistbroschyren, som delas ut i Ryssland.
– Lagen är ny och svårtolkad, men det gäller att följa de nationella lagar som finns. Vi har ju kontor i Ryssland och vi har också pratat med UD om det här, säger Ulrika Hallesius, kommunikationschef på VisitSweden.
Hon berättar också att marknadsföringen mot hbtq-marknaden i Ryssland inte är prioriterad och att det alltså inte bara handlar om den nya lagen.
– Vi har olika segment som vi riktar oss mot, och de senaste två åren
har inte gaysegmentet varit högt prioriterat. Vi satsar i stället på ryska familjer och så kallade Dinks, unga utan barn med intresse för storstadsupplevelser. Vi ägs av staten och näringslivet och vi har inte tillräckligt med partners som vill sponsra gaysegmentet, säger Ulrika Hallesius.
Hur känns det att inte få ha med hbt-information?
– Det är så klart tråkigt att vi blir begränsade i vad vi kan och får berätta om Sverige och om svensk livsstil.
Läs mer om hbtq och Ryssland
På fredag klockan 13 är det samtal om situationen i Ryssland på Pride House.
Uppdaterad 2016-11-15