Snart firas familjedagen Yom HaMishpacha i Israel och i samband med det släppte snacksföretaget Doritos en reklamfilm som visar upp flera olika familjer. Bland annat en ensamstående pappa, två mammor, och två pappor. Och plötsligt smakade Doritos illa i vissas munnar.
Bland dessa var Jerusalems vice borgmästare Aryeh King.
”För barns spirituella och mentala hälsas skull måste vi bojkotta Doritos, som försöker influera naturliga familjer genom annonsering av sina produkter” skrev King om reklamfilmen på Twitter.
En annan höjdare i landet som ställer sig bakom bojkotten är Emanuel Shilo som är redaktör för den religiösa tidningen Zionist B’Sheva Weekly.
”Judendom erkänner endast en familj bestående av en man och en kvinna. Jag lägger mig inte i hur folk väljer att leva sina liv. Men jag kommer inte att ge mina pengar till ett företag som sen använder dem för att skada mina värderingar, den judiska familjens värderingar” skriver han på Twitter.
Se den omtalade reklamfilmen nedan.
Uppdaterad 2022-02-07