Det började redan på 1950-talet när prästen Erland Frizell mottog ett nödsamtal från SOS Alarm på julaftonsnatten. Tjugo år senare grundades kyrkans jourtjänst och 2019 bytte stiftelsen namn till Kyrkans SOS. Med en lång historia bakom sig är den ideella verksamheten nu rikstäckande med utbildade volontärer som hjälper människor i akut kris via telefon och mejl. De har flera parallella hjälpinriktningar men har aldrig haft någon för hbtq+ personer – förrän nu.
När Folkhälsomyndigheten gav anslag för hälsofrämjande projekt för hbtq+ personer tyckte Susanne Göransson, projektledare för regnbågslinjen, tillsammans med verksamhetschefen Bo Erlandsson och koordinatorn Anna Skoglund att det var dags att göra något åt saken.
– Vi startade ett projekt i samarbete med EKHO och Sensus och året som gått har vi tagit fram fördjupningsutbildning, rekryterat och utbildat volontärer att sitta i regnbågslinjen, säger Susanne och fortsätter:
– Eftersom ensamhet, psykisk ohälsa och risken för suicid är hög inom hbtq+ communityt vill vi finnas där både för hbtq+personer men även för deras anhöriga och allierade. Vi kunde se att det inte fanns en sådan linje.
Susanne är själv anhörig till en hbtq+ person och berättar att hon personligen inte hade problem när hennes anhörige “kom ut” men att hon kan förstå att andra i samma sits skulle kunna behöva samtalsstöd med någon som verkligen kan sätta sig in i hbtq+ frågorna.
– Det kan vara svårt när man vill vara stöttande samtidigt som man måste ta hand om sina egna känslor. Sen kan även omgivningens frågor och reaktioner stöka till det, därför tycker vi även att anhörigperspektivet är viktigt.
Stödlinjen är bemannad av hbtq+ personer som genomgår både en grundutbildning, som övriga volontärer i jourverksamheten, och även en fördjupningsutbildning med fokus på hbtq+ perspektiv. De är även rustade för att kunna bemöta hatsamtal och komma med bibliska comebacks.
– Jouren är utbildade att kunna bemöta folk utifrån det kyrkliga perspektivet. De är vet hur man samtalar med någon som argumenterar med bibeln.
Susanne berättar att responsen har varit positiv och att människor verkar uppskatta deras arbete.
– Inte många har ringt in än, men de som har gjort det har varit jättetacksamma. Däremot var det en person som ringde in till oss och ifrågasatte det vi gör, men efter ett fint resonemang med en av vår duktiga volontärer kände personen sig tacksam och glad att hen fått bolla sina funderingar kring hbtq+.
Regnbågslinjen kommer nu att rekrytera och utbilda fler volontärer under våren för att sen utöka tiderna i samtalsjouren. De vill även starta upp brev, mejl- och chattfunktioner för att erbjuda fler kommunikationskanaler, Inte minst vill de att fler personer ska få upp ögonen för deras verksamhet – och våga ringa in.
– Vi hoppas att människor som är i behov av stöd vågar ringa in. Det är ingen rådgivning eller terapi utan det är känslomässigt avlastande och stödjande samtal – en dialog med en annan medmänniska. Vi finns här om du behöver stöd och våra fantastiska volontärer är rustade för att tala med alla som ringer in, säger Susanne Göransson.
Regnbågslinjen håller öppet på torsdagar kl 16:00-21:00 och nås på 0770-55 00 10
Uppdaterad 2022-01-07