Priset för ”Årets mest hbtqi-vänliga arbetsplats” delas årligen ut av fackföreningen Unionen. Syftet med priset är att uppmärksamma bra förebilder och goda exempel, och inspirera fler arbetsplatser till att arbeta aktivt med HBTQI-frågor.
Under den digitala Pride-paraden tidigare idag presenterades 2021 års vinnare: Vattenfall Customer Service Nordic med 400 anställda i Umeå, Solna och Helsingfors.
Den stora förändringen för företagets HBTQI-fokus kom när Caroline Häggström, VD för Vattenfall Customer Service Nordic, tillsatte en regnbågsfärgad ledningsgrupp. I ledningsgruppen ingår Aaron Kroon, Direktör för affärsutveckling, innovation och mångfald.
Vi ringde upp honom för att gratulera till priset.
Grattis till årets mest HBTQI-vänliga arbetsplats – hur känns det?
– Jättekul att förhoppningsvis få inspirera andra! Och ska man vara ärlig är det också lite överraskande. Det arbete vi gör är absolut inte för att vinna priser eller få uppmärksamhet, utan något som verkligen känns självklart. Men bara för att det känns självklart för oss, betyder inte att det är det för andra. Vi är tacksamma och jätteglada för att våra medarbetare har nominerat oss till priset, det värmer extra. Vi vill tänka att vi har skapat en positiv förändring för våra medarbetare.
Hur har Vattenfall Customer Service Nordic jobbat med HBTQI-frågorna mer konkret?
– Vi ställde oss frågan: ”är det oproblematiskt att arbeta hos oss och vara del av HBTQI-communityt?”. Svaret var att vi trodde och hoppades det men faktiskt inte visste eftersom vi aldrig pratat om frågorna.
– Det kanske mest konkreta som haft störst effekt är att vi har låtit de här frågorna ta stor del av affärsplanen. Det är den man går tillbaka till när man behöver prioritera. I vår affärsplan tar mångfald och inkluderingsfrågorna stor plats, och det är ganska ovanligt. Men det gör också att när vi hamnar i en situation där vi måste prioritera så går mångfald och inkludering först. Det är en no-brainer för oss.
Har ni stött på någon kritik eller motsättningar inom företaget?
– Vi har inte stött på någon som helst kritik, tvärtom, vi har fått massvis av kloka frågor och förslag på aktiviteter från organisationen. Exempel på vad vi gjort, och gör, är att vi har haft lunchföreläsningar, workshops, skapat webutbildningar samt gett utrymme för att dela med sig av sina personliga berättelser och erfarenheter.
Vilka tips har du till andra arbetsplatser som vill bli mer HBTQI-vänliga?
– Till att börja med, var genuin med de här frågorna. Som ledare måste man förstå att det inte går inte går att fejka ett intresse. Man måste inte kunna allt, men man måste vara nyfiken och lära sig. Ha ett öppet sinne.
– Våga också kravställa de här frågorna. Inom Vattenfall har vi till exempel en stor del inhyrd personer och konsulter. Vi ställer samma krav på leverantörer som vi gör internt. Vi tittar på deras mångfaldsplaner och rekryteringsprocesser för att öka mångfalden.
– Involvera ett core team. Det är viktigt att få med sig medarbetarna, det går inte bara att säga att ”vi har ett HBTQI-fokus”. Varför har vi det? Vilka aktiviteter innebär det? Det jobbet ska göras tillsammans med verksamheten för att skapa intresse och ambassadörskap för frågorna, det är jätteviktigt.
Unionens hbtqi-pris har delats ut sedan år 2011. Bland tidigare vinnare finns bland annat Telia och bussföretaget Nobina. Nominerade i år var även även Johnson & Johnson i Helsingborg samt SOS Alarm.
Uppdaterad 2021-08-08