TikTok har censurerat innehåll som ”marknadsfört” homosexualitet i b.la Turkiet. För Stockholm Pride utgör detta inget hinder att låta TikTok vara guldsponsor.
Med detta val väljer Stockholm Pride att sälja ut allt som har med homosexuella, bisexuella och transpersoners rättigheter att göra.
Hakan slår i golvet över att höra hur beslutet försvaras och rättfärdigas i en intervju i Resumé* ” – TikTok har inte förbjudit HBTQ-innehåll, men som alla bolag har TikTok där de verkat behövt följa lokala lagar, och det har inneburit att alla hashtags inte har kunnat synas överallt” säger företrädare för Stockholm Pride.
Det som en gång var en stolt vecka för hbt-rättigheter och för homosexuella, bisexuella och transpersoner från hela Sverige att kunna synas och att vara normen i Stockholm har tydligen ersatts av en vanlig stadsfestival. En festival för alla, utom den grupp den ursprungligen var till för och anordnades av.
Det var en sak att se reklam och sponsorer från homohatande diktaturer under fotbolls-EM.
Uefa, FIFA och OS har en lång tradition av att bortse från att länder som håller i spelen har lagstiftning som förbjuder, fängslar och i grövsta fall avrättar homosexuella.
Hade Stockholm Pride också kunnat överse med en av fotbolls-EM sponsorer – Qatar Airways? Qatar som är värdar för fotbolls-VM 2022 och där homosexualitet är förbjuden och kan ge fängelse. Om du inte är muslim- då gäller dödsstraff i landet som lyder under Sharia-lagar. Varken TikTok:s Kina eller Qatar är demokratier. Det är länder som – för att använda Stockholm prides ordförande egna ord – tillämpar ”lokala lagar”.
Stockholm Pride har i sociala medier protesterat mot Ungerns homo-fientliga politiska vägval. Risken att TikTok kommer censurera innehåll i Ungern torde väl vara överhängande när TikTok även där följer ”lokala lagar”.
För hanterandet av sponsorer och medverkande blir uttrycket att ”sila mygg och svälja kameler” passande. Föreningen som problematiserar medverkan av organisationer som hjälper homosexuella män att bli föräldrar genom värdmödraskap att medverka på plats i Pride park ser inga problem med en Guldsponsor som aktivt motarbetat homosexuellas rätt att synas och leva fritt.
Hos Stockholm Pride finns inget skäl att hålla huvudet högt i detta. HBT-rättigheter försvagas i vårt närområde precis som i stora delar av världen och tiden verkar gå baklänges. Att med detta sponsorskap legitimera TikTok:s agerande är skamligt.
Det är inte en ”Nyckel till frihet”, i alla fall inte för homosexuella, bisexuella och transpersoner i länder som på ett eller annat sätt förtrycker deras mänskliga rättigheter. Vad än TikTok betalar för att synas i sammanhanget är det priset för högt för svald stolthet.
Uppdaterad 2021-07-20