Altartavlan som varit i ropet sedan den hängdes i S:t Pauli kyrka i Malmö under första advent plockades ner i onsdags. Tavlan, signerat Elisabeth Ohlson Wallin är en hbtq-tolkning av Lucas Cranachs klassiska kristna verk Adam och Eva.
Men trots varma ord från S:t Pauli kyrkan vid invigning så har den nu plockats ner på kyrkoherden Per Svenssons beslut.
– Vi har lyssnat på den kritik som framkommit. Och vid närmare analys av tavlan, har jag som ytterst ansvarig för Svenska kyrkan Malmö, beslutat att låta tavlan få en annan slutgiltig placering än i kyrkorummet då tavlan har för många obesvarade frågor, säger Svensson i ett pressmeddelande från Svenska Kyrkan Malmö, och fortsätter:
– Jag insåg först inte komplexiteten, men vid närmare eftertanke och omsorgsfull diskussion med ledningen, finns det inget annat alternativ än att flytta tavlan från kyrkorummet. Jag vill understryka att tavlan har inget att göra med var Svenska kyrkan står gällande HBTQ-frågorna, vilka vi oförtrutet arbetar vidare med.
”De kommer få skämmas”
Kritiken som framkommit är inte bara över att en hbtq-altartavla har hängts. Det har också riktats kritik mot att ormen i tavlan gestaltas av transpersonen Maria Hansson, ledamot i Öppna Kristdemokraterna. Att ormen som kritiker säger är ond, symboliseras som en transperson menar man är transfobiskt.
Något som Maria Hansson själv inte skriver under på.
– Jag begriper inte varför Paradiset ska anses exkludera transpersoner. Det är faktiskt så, att jag som är transkvinna känner mig kränkt över det påståendet. Jag känner faktiskt många andra transpersoner, och ingen av dem anser sig vara exkluderade, på grund av att jag gestalter ormen i livets träd, skriver hon i QX Opinion.
Konstnären Elisabeth Ohlson Wallin rasar mot beslutet i en intervju med Kulturnyheterna.
– Svenska kyrkan har ända fram till i dag haft problem med transpersoner, att då ge sken av att de nu bryr sig om transpersoner är ett snedsteg, ett oärligt sätt att ta bort tavlan. De kommer få skämmas inför historien