En ny studie från Columbia Business School, Northeastern University och New York University visar hur Facebook använder dina likes för att rikta sin reklam, rapporterat The Telegraph.
Det behövs endast ett par likes för att sidan ska veta din religion, sexuella läggning eller politiska åsikt. Efter du blivit bedömd som till exempel homosexuell ser du annonser riktade till homosexuella.
Har du gillat sidor för Lady Gaga, Human Rights Campaign, Ellen DeGeneres, Glee, True Blood och den stora skrällen; Harry Potter så är det sannolikt att Facebook identifierar dig som homosexuell.
Bedömer ditt IQ genom likes
Men det är inte bara din läggning som mäts med likes. Med ett snitt på 12,2 likes bedömer sidan om du är drogberoende och 6,6 likes visar om du har ett IQ högre än 130.
– Onlinebaserade annonsörer blir allt mer beroende av statistiska slutsatser. Men dessa slutsatser kan vara inkorrekta på grund av en otillräcklig modell.
– För många användare betraktas det också som en kränkning mot deras privatliv, skriver forskarna i tidningen Big Data.
Uppdaterad 2017-11-22