Julmuggen har inte haft det lätt. Förra året anklagades den för att inte vara ”julig nog” då Starbucks använt sin standard mugg fast i rött. I år slog kaffekedjan på stort, en specialdesignad julmugg med en egen trailer för att lansera det vintriga tillskottet. Dessvärre ledde det till bojkott.

I reklamfilmen för koppen ses det som skulle kunna vara två kvinnor. Personerna står i snön, tittar på varandra över en rykande kopp kaffe och deras händer möts.

Koppen är proppfull med krumelurer och juliga saker. Här syns presenter, julgranar, en ängel, hjärtan, förra årets Starbucksjulmugg och den stora skrällen; två händer som håller varandra.

Starbucks har varken bekräftat eller förnekat att händerna på bilden tillhör ett lesbiskt par. Däremot påminner de om att alla är välkomna att dricka kaffe hos dem.

– Vi vill att våra kunder ska känna sig inspirerade av juletider. Vi fortsätter att omfamna och välkomna kunder från alla bakgrunder och religioner på våra caféer runt om i världen.

Här är den omtalade Jul-trailern!