– Jag har inget problem med att trycka bilder som provocerar, bland annat har vi visat bilder från konstnären Andres Serrano. Men den aktuella bilden höll helt enkelt inte en acceptabel nivå. Jag tycker snarast att den reproducerar en klichémässig bild av lesbisk kärlek, säger tidningens chefredaktör Daniel Sandström.
De som beställt annonsen, RFSL, är helt oförstående till Sydsvenskans beslut.
– Vi är verkligen förvånade för vi tycker inte att det är kontroversiellt, säger Mikael Andersson på RFSL Rådgivningen.
Kampanjen är tänkt att synliggöra homo, bi och transsexuella i samhället och verka som en förebild. Devisen är ”Kärleken har många ansikten”
Chefredaktören Daniel Sandström säger att hans beslut att inte publicera bilden inte beror på att det är tjejer som gillar tjejer på bilden.
– Det handlar egentligen inte om att det är lesbiska kvinnor. Mitt beslut kunde lika gärna gällt en sexistisk bild av en man och en kvinna, säger han.
Gratistidningen Metro har dock valt att visa bilden och i TV4 gick en reklamfilm med liknande innehåll. Bakom annonserna och filmerna står reklambyrån Made in Malmö.
Uppdaterad 2024-11-14