Det är glada miner i Köpenhamns gayscen numera. Efter att Copenhagen Pride för första gången på många år visat plusresultat och OutGames har, enligt Wonderful Copenhagens beräkningar bidragit med 78 danska miljoner, vara 72 från turister, till Köpenhamns turistnäring.
Copenhagen Pride kunde tidigare i höst notera att man gjort ett överskott på 10 000 danska kronor. Överskottet ger arrangörerna råd i ryggen och dessutom kan man redan nu räkna in Somersby cider som ny sponsor. Även Köpenhamns kommun har gått in och gett ett lån till arrangörerna av Copenhagen Pride.
För Köpenhamn blev även sommarens OutGames en ekonomisk vinst. De 78 miljoner danska kronor som Wonderful Copenhagen räknar med blev tillskottet för stadens turistnäring, kom huvudsakligen från hotellövernattningar (33%) följt av restaurangbesök (26%), detaljhandel (9%), nattliv och shopping (7%).
– Jag har inte haft en sekunds tvivel om värdet av internationella evenemang som World OutGames, säger Kultur och fritidsborgmästaren Pia Allerslev (Venstre). Men självklart är det trevligt att få det bekräftat med torra siffror att utöver fantastiska upplevelser evenemanget även ger positiva utslag i slutresultatet. Inte minst när vi nu står på tröskeln till nästa stora event i Köpenhamn, FNs klimattoppmöte COP15 i december.
I den undersökning Wonderful Copenhagen gjort svarar hela 80% av deltagarna i World OutGames att man är mycket nöjda och nöjda med evenemanget. Och hela 90% svarade att de tyckte att stadens välkomnande var positiv medan nästan lika många, 88%, instämde i påståendet at Köpenhamn är en tolerant stad.
Just budskapet om Köpenhamn som en tolerant stad ser Lars Bernhard Jørgensen på Wonderful Copenhagen som ett viktigt utslag och hänvisar till att homosexuella är flitiga resenärer.
– Det är intressant att notera att såväl de amerikanska som kanadensiska deltagarna, som utgjorde en betydande del av OutGames.-turisterna, nämner just destinationen Köpenhamn som en mycket viktig faktor för att man valde att delta i OutGmaes 2009, fyller VisitDenmarks marknadschef i USA, i. Det visar både att vi med vår marknadsföring har nått långt med att etablera Köpenhamn som en attraktiv destination i HBT-målgruopen, liksom att det finns en stor potential för att locka till sig ännu mer pink-dollars från denna sida av Atlanten.
Wonderful Copenhagen räknar med att knappt 5500 personer deltog i World OutGames och att omkring 5000 var med som åskådare. Av dessa 10 500 var 5500 utländska turister.