Tonen under dagens debatt var huvudsakligen hållen i en ”kristlig” anda även om upprördheten under dagens lopp gjorde att ett och annat överord kunde skönjas.
Från motståndarna till att låta Svenska kyrkan viga par av samma kön talades om hur en ”ny kyrka” , hastigt och lustigt, i underdånighet gentemot staten nu riskerar att splittra den världsvida kyrkan.
Frimodig Kyrkas Bertil Murray kom efter en radiodebatt med Barbro Westerholm (fp) och tillträdande biskopen i Stockholm, Eva Brunne, upprörd tillbaks till debatten under Kyrkomötet.
Han valde då att läsa en bön som genom att den framfördes på latin kunde uppfattas som en vädjan specifikt riktad till Katolska kyrkan:
– Förlåt oss, överge oss inte men bed för vår kyrka att hon omvänder sig, lät hans i svensk översättning till omvärlden vädjande bön.
Kanske blir han bönhörd. Katolska kyrkan gick tidigare i veckan ut och med ett utspel om att underlätta för de anglikanska kyrkor som motsätter sig att den öppet homosexuelle biskopen Gene Robinson tillåts utöva sitt ämbete. Nu skall de bli lättare för dessa att övergå till katolicismen.
Den kritiska minoriteten i Svenska kyrkan menade även att beslutsunderlaget varit framhastad och har stora teologiska brister.
Detta höll inte socialdemokraten Anna Karin Hammar med om. Hon räknade upp en rad teologiska argument och sammanfattade.
– Gud är alla relationers källa, sa hon. Äktenskapet är ett stöd för de människor som vill leva i trohet med varandra. Vi tror på Gud som skaparen, livet blir till i Guds skapande gåva. Gud skapar nu.
Även Lund-biskopen Antje Jackelén tog upp det teologiska stödet för att utvidga äktenskapsbegreppet och påpekade hur fastslagna och av texter i Bibelns stödda texter ändrats genom kyrkans historia.
– Debatten om omskärelse fördes tidigt i kyrkan, sa hon. Då liksom i debatten om slaveriet, där förespråkarna fann stöd i Bibeln, vann frihetsbudskapet.
Linköpingsbiskopen Martin Lind påpekade att den teologiska grunden redan lagts i och med beslutet att kyrkan kan välsigna ingånget partnerskap och fortsatte:
– Grunden är den utgivande kärleken. Kyrkan har lämnat slaveriet, lämnade bejakandet av dödsstraffet, kyrkan har lämnat, och fortfarande lämnar, kvinnans underordning under mannen. Det är kärleken som väglett kyrkan i dessa fall.
Tro, hopp och kärlek, störst av dem är kärleken var ett populärt Bibelcitat från de som ställde sig bakom förslaget om att öppna äktenskapet för par av samma kön.
För motståndarna var det snarare Matteus 19 som citerades friskt där Jesus säger att mannen skall överge sin fader och moder och hålla sig till sin hustru.
Flera biskopar som motsätter sig förslaget varnade för splittring. Dels inom kyrkan och även de problem som kan uppstå i relation till andra lutherska kyrkor inom bland annat samarbetet Borgågemenskapen.
En linje som framfördes var att kyrkan skall avsäga sig vigselrätten helt. Göteborgs biskop Carl Axel Aurelius menade at detta är en logisk följd av att det finns många kyrkor och samfund i Sverige idag och att kyrkan skiljts från staten.
– Så låter vi den civilrättsliga delen vara statens sak och gudstjänsten kyrkans sak. En naturlig roll och ansvarsfördelning, sa han.
Ärkebiskop Anders Weijryd påpekade att debatten kring synen på homosexuella pågått länge inom kyrkan och att han i det arbetet blivit övertygad om att det inte finns ”tillräckliga teologiska skäl” för att ha partnerskap och äktenskap åtskilda. Om oron för splittring inom den lutherska gemenskapen sa han:
– Vi finns kvar som ekumenisk partner, nationellt och internationellt. Vi har inte smugit med våra åsikter.
Och han underströk att det inom det Lutherska världsförbundet strukits under att frågan om samlevnad och äktenskap inte är ”kyrkoskiljande”.
– Vi är heller inte ensamma om att öppna upp, la han till och nämnde beslutet hos baptisterna i Norrmalmskyrkan.
Oron för intern oenighet kommenterade Anna Karin Hammar genom att vända sig direkt till biskoparna.
– Vi älskar er inte därför att ni tycker lika utan för att ni följer Kristus. Att följa Kristus är inte att följa John. Svenska kyrkan är inte en åsiktsgemenskap, inte heller om äktenskapet. Därför är vi stolta över er när ni nu valt era egna vägar. Det som håller oss samman som kyrka är inte förnuftet, utan det är kärleken.
Och Britta Olinder från Öppen kyrka välkomnade det väntade beslutet under morgondagen och menade att det inte handlar om att böja sig för världslig makt.
– I valet mellan Jesus och riksdagen, väljer vi Jesus kärleksbud.
Efter morgondagens beslut kommer Svenska kyrkan inom kort låta de präster som vill även viga par av samma kön. Debatten lär dock efter beslutet, likt den om kvinnor som präster, fortsätta med ominskad kraft och i lång tid. Ärkebiskopen berättade att han skall flyga till Lutherska världsförbundet, där Svenska kyrkan är största medlemskyrka, ”just för att diskutera och informera”.
Vill ni gifta er i Svenska kyrkan, så är det med största sannolikhet hög tid att sätta igång med bröllopsbestyren redan nu.
Uppdaterad 2020-12-17