Stockholm lägger ner Gay & Lesbian Network

Vid ett möte under onsdagen med Stockholm Gay & Lesbian Network kom det officiella beslutet, att Stockholm Visitors Board lägger ner sin homo-satsning.

Vid mötet förklarade man istället att gays/lesbiska ska nås på andra vis, men det är ännu oklart hur detta ska gå till.

Tappat flera miljoner

Efter sommaren kom signaler från det kommunala bolaget Stockholm Visitors Board om en stor omorganisation. De hade tappat 7 miljoner i intäkter, bland annat som en följd av att de tvingats upphöra med sin försäljning av Stockholmskortet.

Stockholm Gay & Lesbian Network är ett nätverk som samarbetade med en rad hotell och verksamheter som årligen bidrog ekonomiskt för att öka intresset för Stockholm som en homo-destination, bland dem QX-förlag.

Under 2016 kommer Stockholm Visitors Board att fokusera på Eurovisionen, som man menar även ingår i gay/lesbiska satsningen, liksom ”aktiviteter” i USA och Storbritannien.

I november blev det klart att eldsjälen bakom projektet, Christina Guggenberger, avslutat sin anställning på Stockholm Visitors Board vilket QX skrivit om i sitt decembernummer, se nedanför.