Sedan dess har resandet till platser man sett på tv och film ökat och 84 % av svenska resenärer har idag sökt efter en destination efter att ha sett den i en serie eller film, en ökning på 29 % från ifjol.

Och prognosen för streamingturismen nästa år visar att Emily in Paris och White Lotus (Sicilien) påverkat val av destinationer i hög utsträckning. Men även realityn The Real Housewives of Dubai, Kevin Costners Yellowstone (Montana/Wyoming, USA) och brittiska The Traitors (Skottland) har fått resandet att öka till dessa destinationer.
En ny generation fortsätter också att New York-inspireras av Carrie, Miranda och Charlotte, fast nu i Max-serien And Just Like That.

Fenomenspaning är en annan trend inom resandet. Man vill se naturfenomen med egna ögon, och för oss svenskar är norrsken och midnattssol det mest populära just nu. Bland de naturfenomen som tippas locka resenärer världen över 2025 finns självlysande plankton (Vero Beach, Florida), världens högsta tidvatten/gå på havsbotten (Fundybukten, Kanada), vulkaner, lavafält och svarta sandstränder (Reykjavík, Island), och såklart, norrsken (Lappland, Finland).