På ett mässområde bestående av ett tjugotal hallar, så stort att shuttlebussar går mellan dem, exponerar över 10 000 utställare sina produkter, tjänster och självklart, destinationer. De organiseras efter världsdel eller segment. Ett sådant segment är hbt-turismen.
I den karibiska hallen, mitt bland arubanska turistmyndigheter och lyxhotell från den Dominikanska republiken, fanns hbt-turismens egen lilla ö. Argentina dansade queertango, besökare fotades tillsammans med gayguiden Spartacus modellpojkar, olika europeiska pridefestivaler visade upp sig och privata företag erbjöd rundresor exklusivt för hbt-personer till mer otraditionella destinationer som Kaukasus, norra Indien och Burma.
QX frilansande reporter Johnny Friskilä fick en intervju med Thomas Bömkes, VD för konsultföretaget Diversity Tourism UG i München, och även ansvarig person för ITBs hbt-arrangemang.
Varför har hbt-turismen ett eget område på mässan?
– Hbt-turismen är ett eget segment. Det kan jämföras med ungdomsresor, familjesemestrar eller resor anpassade för äldre. Olika grupper har olika behov och många hbt-resenärer känner sig mer bekväma om just deras behov tillgodoses.
Vilka är just hbt-turistens behov?
– Till exempel behovet av att som turist känna sig trygg, att på semester kunna vara den man är. Gayvänliga hotell, eller hotell bara för gays, kan för många tillgodose behovet av trygghet. På sin semester ska man inte behöva känna oro för att visa upp ens riktiga jag.
På ITB finns ungefär 180 länder representerade. I många av dessa länder är homosexualitet förbjudet. Hur förhåller ni er till det?
– På mässan pratar vi inte politik, utan uteslutande turism. Det vi dock kan säga är att genom representation här så synliggörs vi. Nästan alla länder i världen finns representerade och om de inte varit medvetna tidigare, så kan i alla fall nu få ögonen upp för att hbt-personer finns, och att de reser.
Hur ser resetrenderna ut för det närmsta året? Vilka är våra kommande destinationer?
– Berlin växer fortfarande som destination för hbt-folket. Staden är stor på den skandinaviska marknaden men nu ser vi att särskild många från Ryssland väljer att åka till Berlin. Kanske det beror på det hårdare klimatet i just Ryssland. En annan trend är att Asien är på uppgång. Det gäller inte bara Thailand. Gay Pride i Taipei är ett exempel på det, dit fler och fler europeiska turister väljer att åka.
I Europa, där Gran Canaria och Mykonos under många år varit stora destinationer för bögarna, ser vi nu att även grannöarna vill ha en bit av kakan. Det gäller Fuerteventura som nu har en egen regnbågsfestival, och ön Santorini i det Egeiska havet.
För amerikaner har Mexico länge varit en destination, men för européer är det relativt nytt. Nära Playa del Carmen finns till exempel Karibiens enda ”gays only resort”. Indien är också ett land som trots tveksamma lagar gällande homosexualitet, även har mycket gayvänliga resorter.
I en mening, vad är ert syfte med att vara på mässan?
– Vi vill göra hbt-personer synliga inom reseindustrin och därigenom öka möjligheterna för resor anpassade oss.
Brasilien, Argentina och Uruguay satsar hårt på att dra till sig europeiska hbtq-turister, både genom pridefestivaler, vinresor, strandliv och gayresorts. Privata företag satsar på gruppresor österut, till Armenien, Georgien och Azerbajdzjan i de södra kaukasiska bergen. Indien, Sri Lanka, Nepal och Burma är också destinationer där man nu kan åka på särskilda gayresor. Städer som Wien och Prag försöker ta sin del prideturismen men en trend är att Hbtq-turismen i år försöker gå utöver sina vanliga gränser. Sen kvarstår det att se hur långt dessa går, eller om Maspalomas trots allt känns bättre!