Stockholm fortsätter att satsa på gaymarknaden och har nyligen med hjälp av filmaren Janolof Fritze tagit fram en reklamfilm menad att spridas på nätet. I filmen presenterar sig Stockholm som vore staden en profil på ett gay-community.
Filmen ligger nu på Telly Awards sida för att vara med om att röstas fram i kategorin ”Non-Broadcast Production. Amerikanska Telly Award har sedan 1978 uppmärksammat och prisat reklamfilm som sänds i lokal och regional TV i USA. På senare tid har man även uppmärksammat reklam på Internet.
QX frågade Stockholm Gay and Lesbian Networks eldsjäl Christina Guggenberger, som nyligen prisats av Stockholm Gay Life om syftet med kampanjfilmen.
– Vi ville visa vad Stockholm står för, hur vackert här är, alla fina invånare som gör vår stad till den välkomnande stad som Stockholm är, svarar hon.
Vad hoppas ni uppnå med filmen?
– Såklart att den ska locka till att vilja komma hit. Ökat resande. Även att kunna använda den vid olika Stockholmspresentationer runt om i världen, både av oss och våra samarbetspartners, säger hon och lägger till att det redan skett.
– Dessutom vill vi även vinna en massa priser!
Vad du tycker du själv om den?
– Filmen gör mig glad. Den är fin och visar vad Stockholm står för. Jag älskar speciellt början!
Den första mars är sista dagen att rösta fram vinnarna i de olika kategorierna i Telly Awards. Guggenberger hoppas att svenskar även vill delta för att puscha fram Stockholms-reklamen.
Bakom filmen står förutom Stockholm Gay and Lesbian Network även VisitSWeden och filmaren Janolof Fritze som var den som kom upp med idén. Filmen sprids genom att anmälas till olika tävlingar, marknadsföring i gaymedia och genom svenska turistnäringens egna digitala kanaler
Uppdaterad 2017-05-04