Under ett PR-event organiserat av VisitSweden, Stockholm Gay and Lesbian Network och SAS bjöds ett 70-tal gäster i Los Angeles in till visningen av de nya reklamfilmerna. Temat på festen var Variety of Sweden, och i lokalen såg man bland andra ”Lisbeth Salander” och ”Greta Garbo”…

I reklamfilmerna guidas Anton Hysén runt i Stockholm av några från SAS kabinpersonal. Man besöker bland annat Urban Deli, Chokladkoppen, Selma CitySpa, Fotografiska och Hotel Skeppsholmen.

Anders Lindström, PR-chef på SAS berättar:
– Vi har valt att göra den här guiden som en video av två skäl: vi vill ha den på vår HBT-sida www.sas.se/gay och nerladdningsbar i mobilen när man väl är på plats. Precis som med vår vanliga ”SAS Crew Guide” är gayversionen indelade i kategorier som ”See”, ”Play” och ”Eat”, där SAS besättning rekommenderar smultronställen i Stockholm som passar gaybesökare.

Anton själv tackade genast ja när SAS frågade honom.
– Klart man vill hjälpa till att locka hit gayturister. Och Stockholm har så mycket att erbjuda förutom de mer klassiska gayställena, säger Anton. Dagarna i Stockholm när vi spelade in filmerna var suveräna. Jag blev guidad till ställen jag aldrig hade gått till annars.
Vad kommer alla göteborgare tycka nu då när du ska locka turister till Stockholm?
– Ja du, nu kanske jag inte är välkommen hem längre (skrattar). Nej, men Stockholm är ju ändå huvudstaden, så det är ju inget konstigt.
 
– Att ha Anton Hysén som vår besökande gäst kändes väldigt lämpligt då han blivit ett stort namn internationellt och är en bra förebild för gay-Sverige, och så är han ju en frekvent SAS resenär dessutom, säger Anders Lindström.

Se reklamfilmerna med Anton här: