I april hölls den 36:e upplagan av IGLTA Travel Convention i New York – en succé vad gäller antal deltagare från världens alla hörn. Här möttes nyckelpersoner inom hbtq-resandet och nya hbtq-vänliga destinationer var på plats för att göra reklam för sina städer och länder, det hölls föredrag om resetrender och transpersoners resvanor och på plats fanns företag som säljer hbtq-resor för över 100 miljoner dollar (!) varje år. Det var helt enkelt några hektiska dagar som bjöd på massor av info, fakta och åsikter så här kommer en kort summering:
Resetrender, på senaste tiden har man märkt en uppgång bland ensamresandet, folk reser i allt större utsträckning ensamma vilket både skapar nya förutsättningar och skapar nya utmaningar för resebranschen. Dessutom ökar även resor som är mer äventyrliga, så kallade ”adventure and activity travels”. Vi reser även gärna till ställen där vi sett att andra hbtq-personer redan varit, det var tydligt att vi inspireras av hbtq-influencers och av vänner som lägger upp bilder från sina resmål på sociala medier. Nya populära destinationer för hbtq-personer är Guam, Colombia, Puerto Rico och Costa Rica. Även destinationer som specialiserar sig på bröllopsresor för hbtq-personer uppmärksammades.
Transkvinnan och aktivisten Mara Keisling höll föredrag om transpersoners resande och uppmärksammade oss bland annat om att klassiska reseannonser för hbtq-personer med ”stora umgängen, nakna kroppar och partyn” inte talar till dem. ”Vi transpersoner väljer resmål efter helt andra premisser, nämligen säkerhet, vilka resmål kan vi vara säkra på?”. Mara nämnde även vikten av att hotell och företag inför könsneutrala toaletter. ”När jag ser skyltarna för damer resp herrar på toalettdörrarna så är det för mig som att välja mellan att riskera att bli arresterad eller att bli nerslagen”, sa Mara.”76% svarade att de väljer att vara kunder hos företag som stöder hbtq-samhället”
Thomas Roth och David Paisley gav oss statistik och siffror över hur 18.531 hbtq-resenärer hade svarat på olika frågor i en enkät. Mest intressant var att hela 76% svarat att de väljer att vara kunder hos företag som stöder hbtq-samhället, och att endast 2% inte bryr sig. 69% svarade även att de hellre bor på hotell som tydligt visat att de är hbtq-vänliga och att det krävs mer än att bara hänga ut några regnbågsflaggor på fasaden. Och 44% av de svarande fick sin uppfattning om ett företag är hbtq-vänligt eller ej genom annonser i hbtq-media.
Diskussionen om bojkott kom upp med tanke på allt som hänt i Brunei och den uppmärksamhet som det fått. Många uppmanade dock till att vara försiktig med bojkotter, för även om de är mycket effektiva, så drabbar det i slutändan de fattiga (personalen på hotell, restauranger, småbutiker etc).
Det rådde även delade meningar om det var bra eller dåligt att resa till länder där hbtq-rättigheter är få eller obefintliga. Vissa menade att man genom att resa till såna länder kan påverka landet inifrån, medan andra menade att det gjorde större inverkan att inte resa till såna länder överhuvudtaget.
VD och självaste bossen för IGLTA, som arrangerar den årliga konferensen, är John Tanzella, det har han varit sedan 2005.
John, berätta om IGLTA och hur det har förändrats under åren?
– IGLTA har vuxit betydligt runt om i världen och är en röst för ”hbtq-resandet”. Dels är vi en resurs där vi hjälper till att utbilda folk i resebranschen, och dels har vi ett stort globalt nätverk med många medlemmar. Under 2005 hade vi företagsmedlemmar i 30 länder, idag har det växt till över 80. Det är både små och stora företag som är medlemmar och mångfalden har växt enormt. Under 2012 lanserade vi ”The IGLTA Foundation” som fokuserar på forskning, utbildning och ledarskapsprojekt och hjälper hbtq-företag på nya destinationer, samt ökar förståelsen för hbtq-resandet och hjälper till att utveckla nästa generations personal inom hbtq-turism.
Varför och för vem är IGLTA viktigt?
– IGLTA är viktigt för dem i resebranschen som stöder inkludering och vill göra affärer med likasinnade samt för hbtq-resenärer som söker säkra och välkomnande platser runt om i världen.
Vad säger du är den största förändringen i hbtq-resandet som du har upplevt under dina 14 år som VD?
– Jag har sett mer företagsengagemang i samhället. Både lokala företag runt om i världen men även globala multinationella företag som Disney, Marriott International och Delta Air Lines inkluderar idag hbtq-utbildning för de anställda, dessutom har dessa företag idag en betydligt mer inkluderande marknadsföring. För tio år sedan såg det helt annorlunda ut.
Har du själv upplevt homofobi när du varit ute och rest?
– Nej, men jag gör mitt bästa för att respektera seder, kulturer och lagar dit jag reser. Jag har till exempel varit i Qatar och är väl medveten om landets åsikter om homosexualitet, i såna länder håller jag en låg profil.
IGLTAs konferens i New York är just avslutad, vad är syftet med den och hur var årets konferens jämfört med de som arrangerats tidigare?
– Det är en årlig konferens där vi sammanför nyckelpersoner inom hbtq-resor från hela världen. I år hade vi deltagare från 49 länder och konferensens riktade bland annat in sig på trender inom resandet. Årets konferens var den största under våra 36 år som vi funnits. Och varje år är det engagemanget och passionen från våra medlemmar runt om i världen som imponerar på mig. Det visar verkligen hur sammankopplade vi är globalt och att vi alla stöder varandra.
Nästa år kommer den att hållas i Milano, Italien, vad är dina förväntningar på den och är det något speciellt du ser fram emot?
– Well, what’s not to love about Italy! (skrattar) Vi ser fram emot ännu en ny erfarenhet på en destination som sakta men säkert blir alltmer välkomnande för hbtq-personer. Staden har en blomstrande turistindustri och ett hbtq-samhälle som växer, både i synlighet och aktivism, så vi hoppas kunna bygga en bro mellan dessa två, resebranschen och hbtq-samhället. Vi planerar även att lyfta Milanos speciella egenskaper, som till exempel modeindustri.
Du reser mycket, har du en favoritdestination om du ska på semester?
– Jag har ju haft turen att resa till evenemang över hela världen och det är självklart svårt att välja en favorit men jag kommer att säga att Sverige är mycket speciellt för mig och jag hoppas att komma tillbaka snart. Sen måste jag svara Provincetown, Massachusetts. Dit åker jag varje sommar med vänner, det är en fantastiskt avslappnande vecka där vi äter massor av skaldjur, ser roliga shower och cyklar längs med Cape Cod.
Du bor i Fort Lauderdale, hur är hbtq-livet där?
– Jag skulle säga att det är väldigt öppet, det är lätt att vara sig själv. Vi har många hbtq-organisationer här, dessutom finns det många hbtq-ägda restauranger, barer och klubbar.
Kommer du åka tillbaka till New York för att fira World Pride // Stonewall 50 i juni, och i så fall vad ska du göra under dessa dagar?
– Ja, jag planerar att delta. Stonewall-upproret för 50 år sedan födde ju den moderna hbtq-rörelsen och Pridefestivalerna runt om i världen. IGLTA samarbetar med det officiella turistkontoret i New York, NYC & Company, för att göra det möjligt för våra kunder och samarbetspartners från hela världen att gå tillsammans i paraden. Det är ett fantastiskt tillfälle att visa global enhet samtidigt som vi firar hur långt vårt samhälle har kommit.
Uppdaterad 2019-05-13