Resa

Med ett lyxigt magasin kallat ”Gay Destination Montréal” villa den kanadensiska staden locka gayturister och slåss om Gay Games 2006.
På 84 sidor får vi veta att Montréal är, förutom franskspråkigt, vänligt, kulturellt, vibrerande och sportigt.
Det sistnämnda tas med inte minst för att Montréal hoppas att bli Gay Games hemstad efter 2002 års spel i Sydney.
Bakom kampanjen står Tourisme Montréal, som består av 700 olika föreningar och myndigheter. Satsningen är en av de lyxigaste vi hittills sett.
Stockholm och Köpenhamn genomför sedan en tid ett samarbete kring att få över nordamerikanska turister till vår del av jordklotet. Även städer som Wien, Amsterdam och London har gjort rejäla satsningar att locka till sig Pink Dollar.
Skall man tro de ekonomiska studierna över gayresandet så är det just lukrativt att locka gayturisten – som reser mer, spenderar mer pengar och dessutom är lugnare än vanliga heteroturister.

http://www.tourisme-montreal.org/gay

Publicerad: 2001-03-26 12:00:00