Tidning
[rating value=”5″]
XY riktar sig till unga gaykillar och om man läser insändarbreven förstår man att den har betydelse för unga homokillar.
Allt material utgår från en ung bögs situation och modereportagen har en fräckt erotisk attityd. Troligen är det därför som XY även är poppis bland en och annan som passerat 30-årsstrecket.
Och kanske är det just den snällerotiska stilen som fått flera tunga annonsörer att dra öronen åt sig. För tidningen har fått klara sig helt utan de helsidor och uppslag man är van att se i vuxengaytidningar som Out eller The Advocate.
Eller det är i alla fall vad Abercrombie & Fitch. GAP, Calvin Klein och andra kända märken motiverar sig med när de avböjer annonsplats.
XYs chefredaktör Peter Ian Cummings försvarar sig och påpekar att dessa annonsörer går in tidningar som är avsevärt mycket mer erotiska – men på ett heterosexuellt vis.
Avsaknaden av stora annonsörer har gjort att XY under en period fick ställa in sin utgivning. Men de kom tillbaks efter att en privat finansiär gick in med pengar.
XY är svår att få tag på i Sverige. Men utan problem kan du beställa en prenumeration på nätet. Bortsett från att du ger tidningen en chans att fortsätta, får du hem en gayblaska som är fräsch, spännande och… just det, erotisk.
Källa: XY
Publicerad: 2000-07-15 17:00:00