Reklam

Tom Andersson, VD och rektor, Berghs School of Communication:
– I takt med att vår identitet skapas och omskapas i allt snabbare takt har kroppen hamnat i allt starkare fokus. Kroppen är källan till ideal, personlig integritet och perfektion. Den traditionella bilden av ”penetration” blir då ”smutsig”, en icke estetisk känsla. Njutning i kontrast till orgasm, intima relationer utan reell penetration, ter sig vackrare och renare. Sexualiteten ska locka, men inte synas vara aktiv. Och sexualiteten mellan kvinnor, lesbiskheten i sig, kan lättare gestalta och skildra denna renare sexualitet, spermalös som den är.




Ted Hesselbom, moderedaktör för Straight och vd på reklambyrån Hesselboms Universum:
– Den lesbiska trenden kom redan i slutet av 90-talet. Manlig androgynitet har varit tröttsamt ute en längre tid och lesbiska varit en hemlig, oupptäckt källa av nyskapande för modevärlden. Nu kommer snarare de lesbiska bytas ut mot mer och mer maskulinitet hos kvinnor. Allt som blir mainstream och accepterat blir tråkigt för modevärlden som hela tiden måste förnya sig.



http://www.qx.se/info/prenumeration.php

Källa: Från tidningen QX

Publicerad: 2001-03-22 01:00:00