Pride

De senaste åren har Stockholm Pride i allt högre utsträckning professionaliserats, inte minst vad gäller marknadsföringen. Ett led i detta är tidigare års samarbete med reklambyrån Hesselboms Universum. I år har avtal slutits med en av landets stora reklambyråer, Ogilvy.
Reklambyrån ställer sina resurser till förfogande för att marknadsföra det som blivit Nordens största Pride-festival.
– Solidaritet med utsatta grupper och varje individs rätt att själv välja vem man vill leva med är något vi självklart stödjer. I Ogilvy´s företagskultur har frågor som denna alltid varit viktiga. Ogilvy´s grundare David Ogilvy förespråkade redan i slutet av 40-talet vikten av en fördomsfri företagskultur, säger Irene Kiisk, VD för Ogilvy Sexton 87.
Stockholms pride-firande, som sedan 70-talet gick under namnet Frigörelseveckan, fick med arrangemanget EuroPride 1998 ett rejält lyft. Förra året besökte 15 000 personer Pride Park i Tantolunden och i lördagens parad gick 10 000 personer och nära 50 000 tittade på.
I år arrangeras Stockholm Pride den 1-5 augusti med centrum i Tantolunden. De så kallade Dog Tagsen, entrébiljetten till Pride Park och den som ger billigare entréer till de olika gayfesterna och arrangemangen runt Stockholm, börjar säljas i april.
Se bilder från paraden genom länken nedan. Vill du se mer bilder från Stockholm Pride, använd vår sökmotor och skriv Stockholm Pride.

http://www.qx.se/nyheter/artikel.php?artikelid=207

Källa: Bilder från Pride-paraden

Publicerad: 2001-03-07 16:30:52