QueerMedia

Med flera tusen svar har kommit på den läsarundersökning som i höstas distribuerades via QX, Corky, Zon, Straight och Sylvester.
Reklam och kommunikationsskolan Berghs School of Communication skapar genom sin undersökning historia. Undersökningen hjälper såväl tidningarnas redaktioner som reklamköparna och professionaliserar gay- och queer media.
QX.se frågade Berghs rektor Tom Andersson om hur det gått hittills.
– Vi har fått över 2700 enkätsvar. Vi har dock stoppat kodningen vid nästan 2200, eftersom tendenserna var desamma efter 1000 svar. Det borde innebära ca 8-10% svarsfrekvens, om vi räknar med en mottagarpopulation på hälften av
enkätupplagan på 70 000. Vilket vi måste göra med tanke på att det är flera tidningar som når samma personer.
– Varför gör ni även en nätundersökning?
– För att undersöka om och hur målgrupperna skiljer sig åt från den tryckta queer- och gaypressen. Eftersom vi inte har en reell uppskattning av vilka och hur många som läser queer- och gaymedier är det viktigt att ha
jämförelser mellan olika typer av medier. Vi härleder fram medeltal och genomsnitt genom sådana jämförelser.

– Vad skiljer de två undersökningarna?
– Vi tog bort detaljfrågorna om vad och hur man läser olika tryckta medier, men behöll alla andra frågor. Så i stort sett den samma. Webbenkäten går vidare bara på de största hemsidorna: QX, RFSL och Sylvester. På sitt sätt nådde den postala enkäten längre genom de olika tidningarna då den var klart mer synlig. Hittills, efter drygt två veckor, har ca 600 svarat på webbenkäten. Det märks att intresset dalar redan nu. Under motsvarande period för den postala enkäten i tidningarna svarade ca 1000. Det kan i
sin tur ha att göra med respondenterna. I webbenkäten svarar fler yngre, medan medelåldern, utbildning och medelinkomster är klart högre på den postala enkäten.

– Vad händer på Queer-seminariet?
– Vi kommer att redogöra för alla undersökningsresultat. Förutom enkäten
också telefonintervjuer med de största svenska annonsörerna. Vi ska också förklara skillnaden mellan queer- och gaymedia, mellan queer- och
gayreklam, belysa reklam och media för gay och queer ur en rad olika perspektiv: marknadsperspektiv, reklambranschperspektiv, kulturperspektiv och internationella perspektiv. Vi kommer vidare att diskutera framtiden
för media och reklam för queer och reklam.

Om du inte svarat på undersökningen tidigare kan du fortfarande göra detta via länken nedan.

http://survey.berghs-soc.com/queer3.asp

Publicerad: 2001-02-24 14:14:49