Pridesponsor
Seriously vodka är en i raden av svenska vodkamärken som satsar på att kommunicera med gaymarknaden. Tidigare har vi sett Absolut Vodka, Svenskt Brännvin och Svensk Vodka i olika gaysammanhang såväl här hemma som internationellt.
I slutet av juli blir vodkan huvudsponsor till pridefestivalen i Brighton, en av Englands hetaste gaysemesterorter. Pride-firandet får som officiell slogan: ”Seriously celebrating Pride”.
– Det känns tilltalande att ha Seriously vodka som huvudsponsor för Pride 2000, säger Jamie Jones, ordförande i den organisationskommitte som håller i firandet.
– Deras inträde på marknaden kommer säkerligen leda till framgångar i gaykretsar, menar Jones.
Bakom Seriously vodka finns det svenska bolaget Facile & Co. Till QX.se förklarar VD Jens Häger varför man satsat på gaymarknaden i England.
– Vi tycker den är spännande och intressant. Där händer det mycket saker inom den specifika sektor vi är nu; trendsättande, barer och konsumenter. Vi vill nå intressanta barer och intressanta konsumenter och gaysamhället är kvalitetsmedvetet och kräset. Vi tycker också att varumärket Seriously fungerar bra med värderingar som finns i gaysamhället.
Jens Häger påpekar dock att Seriously inte är en specifik gayvodka och att det inte är den mest utstuderade delen av gaysamhället de söker.
– Vi står inte för någon fjollighet och prålighet, säger han. Ingen ”frisörsvodka”. Däremot kan vi i gaysamhället hitta en samhörighet med varumärket Seriously vad gäller vårt oberoende, att vi går vår egen väg och vågar sticka ut.
Seriously vodka produceras på Kvarnholmen i Stockholm och förutom en stilren design på flaskan satsar Facile & Co på det man kallar ett ”kompromisslöst kvalitetstänkande”.
Facile & Co är ett litet företag med idag totalt åtta anställda. Man har sedan i april noterats på SBI-listan.
I Straight nummer tre finns Seriously med i en annons som enbart består av ett citat och i en annons där man sponsrar en debattsida.
Källa: Facile
Publicerad: 2000-07-04 15:55:37