När QX GayGala sändes i TV4 förra torsdagen var det 490 000 som tittade på sändningen enligt MMS, som mäter det svenska TV-tittandet dag för dag.
När galan sändes på SvT var det kring 1 miljon tittare, men i år låg galans sändning mot det omåttligt populära Antikrundan. QX GayGala blev med sina tittarsiffror det näst mest sedda programmet underkvällen.
Undersökningsföretaget NMAs analytiker Niclas Sandin kunde dagen efter galan notera att annonsköpet visade en ovanligt negativ kurva. Jämfört med vanliga torsdagar hade det köpta annonsutrymmet i samband med sändningen av QX GayGala halverats.
Till Svenska dagbladets ekonomisajt E24 frågar han sig hur ”affärsmässigt motiverat” det varit att inte köpa annonsutrymme i samband med en gaygale-sändning.
Till E24 säger mediabryån Vizeums Andreas Malmfält att det minskade annonsutrymmet inte handlar om att det var ett gayinriktat program.
Intresseorganisationen Sveriges Annonsörers VD Anders Ericson menar dock att ”många annonsörer lider fortfarande av en utpräglad homofobi”.
Till E24 säger försäljningsdirektören på TV4 konstaterar att mediaköparna valt bort ”reklam i större omfattning än i vanliga fall”. Men lägger till att det blir ”upp till bevis” nästa år då man vill sända galan igen.

http://www.e24.se/branscher/reklammedia/artikel_250659.e24

Källa: E24

Publicerad: 2008-02-15 10:09:04