Anmälan mot tjejfest
Du vill vara anonym och du vill inte berätta varför. Kan du säga något om dig själv till läsarna?
Jag är en snäll och schysst kille.
Varför besökte du Stockholm Pride?
Jag besökte inte Stockholm Pride. Jag ser Stockholm Pride som det evenemang som anordnades i Pride-parken och festerna på kvällarna som kommersiella jippon som gladde såväl arrangörernas fickor som Pride-besökarna. Jag gjorde ett försök att besöka en av dessa fester, tjejfesten på Lino, och nekades inträde.
Du har skrivit i anmälan att du blev ombedd av en tjejkompis att följa med på Miss Gay-festen. Vad menar du med ombedd?
Min tjejkompis hade ingen att gå med på festen och frågade om jag kunde göra henne sällskap. Det finns även lesbiska och bisexuella tjejer som har manliga kompisar och som tro det eller ej festar med dem. Min vän är en av dessa moderna lesbiska och bisexuella tjejer.
När du fick veta av vakterna att festen enbart riktade sig till tjejer, hur reagerade du då?
Till en början blev jag riktigt förvånad och därefter väldigt irriterad och upprörd. Sedan kom jag ihåg att vi sedan 2005 har en ny diskrimineringslag som förbjuder att man agerar på det sätt som vakten gjorde. Jag påtalade detta för honom men han sa bara att han inget kunde göra. Då bestämde jag mig för att anmäla klubben och ringde dit polisen.
Vad har du för relation till hbt-världen?
Jag är själv en del av den och har hbt-vänner. Några av dem är bi- och homosexuella kvinnor.
Varför ville du komma in på en fest som riktade sig till homo- och bisexuella tjejer?
Jag kan inte svara på den frågan då jag inte hade något önskemål att besöka festen. Jag gick dit för att min tjejkompis ville ha sällskap till festen. Jag precis som alla andra tycker det är kul att festa med mina vänner. Hon följer med mig ut när jag festar, varför ska inte jag kunna följa med henne ut?
Du anser att det kan vara en tjejfest trots att killar släpps in. Många tjejer och tjejfestarrangörer vittnar om att heterosexuella män raggar, stöter, kladdar och tar tag i tjejer på gayklubbar. Hur ser du på deras problem?
Även på de klubbar där en majoritet av besökarna är män finns det kvinnor som stöter, raggar, kladdar och så vidare på de manliga besökarna. Det finns med all säkerhet också kvinnor som raggar, stöter och kladdar på andra kvinnor som inte är intresserade av det. Ett sådant problem skall lösas genom att en arrangör eller en ordningsvakt ombeder den personen att lämna platsen. Man skall inte dra alla över en kam och bara införa ett generellt förbud för män att komma in att bevista en plats. Alla skall ha rätt att bevista festen, kan man däremot inte uppföra sig så blir man utslängd. Precis som på fester där heterosexuella tjejer blir antastade.
Du har skrivit i ett yttrande att även heterosexuella kvinnor borde ha uteslutits om festen var för homo- och bisexuella kvinnor. Hur menar du?
Jag försvarar på intet sätt att man skall diskriminera eller avvisa människor från offentliga tillställningar. Anledningen till att jag tog upp det faktum att festen också besöktes av heterosexuella kvinnor är att arrangören fick det att framstå som om detta var en fest för endast homo- och bisexuella kvinnor. Jag anser också att det påverkar bedömningen av huruvida detta rör sig om diskriminering eller inte och därför är det med i min anmälan.
Jag har fått många brev från tjejer och jag har pratat med tjejer som berättar att de inte vågar flörta och hångla med någon av samma kön om det finns män närvarande. Särskilt tjejer som är i en identitetssökande fas, eller som kommer från ett annat land där homosexualitet är förbjudet, tycker att detta är ett stort problem. Vad skulle du säga till dessa tjejer?
Bi- och homosexuella kvinnor är inte de enda som hamnar i den sitsen. Tro det eller ej, även bi- och homosexuella män genomgår en identitetssökande fas. En fas i vilken det kanske inte alls är så naturligt att kyssa en annan man och där närvaron av kvinnor på ett uteställe vars gäster till större delen utgörs av män utgör ett störande moment i samma utvecklingsprocess. Det är inte heller per automatik enklare att flörta och hångla bara för att det endast befinner sig folk av samma kön i rummet. För andra än de som skrivit breven kan också det stora antalet tjejer i sig vara avskräckande för flörtandet och hånglandet.
Kan du se att det finns ett behov för separatistiska fester i identitetsstärkande syfte?
Jag ser inte ett behov av att ha en fest där män eller kvinnor nekas inträde enbart på grund av deras könstillhörighet. Om man anordnar en tjejfest så annonserar man på vissa ställen. Detta leder till att publiken till största delen kommer att bli tjejer. Det kommer även att komma några killar med skiftande motiv. De personer som inte kan uppföra sig på festen, killar eller tjejer, skall i sådana fall avvisas. En sådan avvisning är inom lagens ramar, däremot är inte könsdiskriminering det.
Jag har varit på två tjejfester i ett annat europeiskt land och inga av de lesbiska störde sig på min närvaro. Inte heller nekades männen inträde. Det kom inte heller mer än en handfull män.
Du har också skrivit att: ”Klubbar för homosexuella män tillåts inte utesluta kvinnliga gäster och heterosexuella män. Då skall inte klubbar för lesbiska och bisexuella kvinnor tillåtas utesluta heterosexuella kvinnor eller män.” Många anser att det är befogat med positiv särbehandling eftersom att kvinnor och män inte har samma tillgång till sociala arenor. Hur ser du på det?
Det finns kanske inget uteställe av typen Patricia som bara riktar sig till tjejer. Det finns däremot inget som hindrar att en större mängd kvinnor besöker Patricia och det finns inte heller något som hindrar att någon öppnar upp ett uteställe för enbart kvinnor. Arrangören av tjejfesten öppnade Club Connection i en tid då utbudet för bi- och homosexuella män var mycket rikare än vad det är idag. Hade det funnits en efterfrågan hade hon givetvis öppnat upp ett renodlat tjejställe, tyvärr saknades den efterfrågan. Hon försöker köra tjejkvällar på lördagar men inte heller den satsningen faller väl ut då det inte kommer tillräckligt många tjejer.
De bi- och homosexuella männen hade även de i början svårt att bli accepterade och deras uteställen inte var så omtyckta av alla. Idag är en gayklubb en festplats som är öppen för HBT-personer och deras vänner. En bra och sund utveckling som jag hoppas tjejfesterna också ska gå till mötes.
Du har gjort en jämförelse med restaurang Roxy, som du menar är ett fullgott exempel på en fungerande verksamhet som riktar sig till homo- och bisexuella kvinnor. Hur menar du att Roxy kan jämföras med en tjejfest?
Jag ser Roxy som en restaurang/bar som öppnades för att rikta in sig mot tjejer till huvudsak. Utöver Roxy har jag i mailkorrespondens med juristen på JämO också nämnt Häcktets verksamhet som till största delen frekventeras av kvinnor.
Tjejfester som utestänger män anordnas inte systematiskt. Connection har öppet för alla varje onsdag, fredag och lördag. Någon enstaka gång om året anordnas en fest som riktar sig enbart till tjejer. Många tjejer längtar efter dessa fester ett helt år. Varför tycker du att det ska släppas in män på de fester där kvinnor för en gångs skulle får umgås med likasinnade?
För att män inte är några ufon från mars som vill bi- och homosexuella kvinnor något illa. Många av de bi- och homosexuella kvinnorna umgås med det motsatta könet och har vänner från det motsatta könet. Vill man ha ett slutet sällskap med enbart tjejer så kan man anordna en sådan fest.
Många tjejer och tjejfestarrangörer menar att det finns ett problem med medlemsklubbar. Det finns homo- och bisexuella kvinnor som inte vill hamna i ett register. Det kan vara ett stort problem i och med Pride då många är tillresta till Stockholm. Det är ett problem om en medlem kommer till festen med exempelvis en nybliven flickvän som inte är medlem. Flickvännen får inte bli medlem i dörren eftersom man måste vara medlem innan man kommer dit. Hur ser du på detta?
Jag menar att medlemskapet då inte ska lösas i dörren. Det är min privata åsikt och speglar på intet sätt lagstiftningen. Huruvida det skulle vara tillåtet att lösa medlemskapet vid dörren eller inte får bli en fråga för exempelvis JämO. Ett annat alternativ är att i samband med Pride tillexempel lösa medlemskapet i eller utanför Pride-parken. Man kanske också kan köpa ett medlemskap på någon av HBT-krogarna, caféerna eller restaurangerna i Stockholm.
Jag tycker också det är olyckligt att man ska behöva hamna i ett register. Det är däremot inte jag som skrivit lagen. Sedan kan jag tycka att om man är en person som har svårt för att se ett fåtal män på en fest med flera hundra kvinnor så får man faktiskt tåla ett register. Ska männens rättigheter kränkas så får också kvinnorna tåla att stå med i ett register.
Hur ser du på att enbart kvinnor anställs på kvinnojourer och att vissa simhallar har kvällar då enbart kvinnor får komma dit?
Det finns i diskrimineringslagen en slags ventil som tillåter just sådana här saker. De anses ha ett tillräckligt skyddsbehov och jag tycker det är jättebra att man kan ha kvinnojourer, skyddade boenden för kvinnor, subventionerade idrottsevenemang för kvinnor med mera.
Jag har intervjuat riksdagsledamoten Josefin Brink (v) som säger att: ”När diskrimineringslagen utvidgades var vi oroliga för att det skulle komma in okynnesanmälningar från män. Jag tycker att den här är en sådan. Lagstiftningen ska ge skydd åt grupper som riskerar att utsättas för diskriminering, som redan befinner sig i underläge. Den handlar inte i första hand om millimeterrättvisa. Att hindra tjejfester är att komma bort från det diskrimineringslagstiftningen handlar om. Det skulle vara att stirra sig blind på juridiken.” Vad är din kommentar till detta?
Jag tycker inte detta är en okynnesanmälning. Det har skett ett övertramp av gällande lagstiftning och jag har således också anmält det. Jag anser inte att man ska hindra tjejfester. Jag skulle nog hellre se fler tjejfester och att män istället tillåts komma in på dem.
Josefin Brink menar vidare att: ”Som flata kan man inte freda sig från heteromän och går man på homoklubbar är 90 procent män. Att vara kvinna är att vara utsatt, och som bi- eller homosexuell kvinna är man dubbelt utsatt. Att inte ens kunna få ha en tjejklubb ifred är orimligt. Om lagstiftningen ska tolkas på ett sätt som innebär att man inte får upprätta frizoner är det helt absurdt och befängt. Hade vi haft ett annat samhälle där flator inte var utsatta hade det varit en annan sak.” Hur skulle du svara Josefin Brink på detta?
Att en man tycker att en kvinna är vacker är inte hemskt. Att han ger henne en komplimang och försöker prata med henne är inte heller det hemskt. Gör han det på ett sätt som gör att kvinnan känner sig kränkt har han inget på festen att göra och skall avvisas. Gör han ytterligare saker så finns det andra alternativ att tillgripa för att beivra det beteendet. Flator är inte den enda utsatta gruppen i samhället och jag tror inte att de kommer bli mindre utsatta genom att man skärmar av sig mot resten av världen.
Josefin Brinks partikollega Marianne Berg, riksdagsledamot (v), säger att: ”Många grupper har behov av att få känna sig fria på sammankomster, ett behov av gemenskap med likasinnade. Detta är viktigt! Framöver kommer flera ärenden upp, det är jag övertygad om. Lagstiftningen måste lyftas upp i ljuset, hur det kan slå fel. Den behöver ses över.” Marianne Berg tycker alltså att din anmälan är ett exempel på hur fel lagstiftningen kan slå. Har du någon kommentar till det?
Jag delar inte hennes åsikter. Vill man skärma av sig från resten av samhället kan man starta en klubb för likasinnade och festa som slutet sällskap.
Fredrick Federley, riksdagsledamot (c), säger i en intervju att det här fallet absolut inte handlar om diskriminering. Han säger så här: ”Det handlar inte om diskriminering om en klubb är för något, diskriminering blir det om en klubb är emot något. Om en klubb till exempel skulle vara för rullstolsbundna? Det kan inte vara diskriminerande. Diskriminering är det om en klubb är emot rullstolsbundna.” Vad är ditt svar till Fredrick Federley?
Jag föreslår att herr Federley som nybliven riksdagsledamot skall läsa igenom definitionen av diskriminering i förarbetena till diskrimineringslagarna samt i litteratur på området. Det är viktigt att våra folkvalda politiker vet vad det är de stiftar lagar kring. I övrigt anser jag att detta är ett klart fall av diskriminering. Är flator den enda gruppen i samhället som inte kan festa med andra människor?
Olof Lavesson, riksdagsledamot (m), tycker att det är absurdt om diskrimineringslagstiftningen får sådana här konsekvenser. Han menar att alla som vill ordna en temafest ska få göra det. På frågan om han tycker att det är okej att någon ordnar en fest för vita heterosexuella medelklass män som har svenska anor i minst tre generationer svarar han: ”Be my guest. Jag skulle inte känna mig lockad att gå på den festen!” Han menar att diskrimineringslagstiftningen stiftades för att hindra den dolda diskrimineringen, där en klubb som säger att den riktar sig till alla hindrar vissa i dörren. I fallet med Miss Gay-festen var det inte frågan om någon dold diskriminering, det var uttalat från början att det var en fest för tjejer. Varför kändes det diskriminerande att inte få komma in på en sådan fest?
Det stod att det var en tjejfest, det stod inte att män inte fick komma in. Däri ligger en stor skillnad. Diskrimineringslagen bygger på ett EG-direktiv och jag har inte samma åsikter som Olof Lavesson kring varför lagen har tillkommit. Jag tycker det är lika mycket diskriminering när någon inte får komma in för att den har invandrarbakgrund som när det handlar om könsdiskriminering.
http://www.qx.se/nyheter/artikel.php?artikelid=4705
Källa: Tidigare artikel
Publicerad: 2006-10-09 17:00:00
Uppdaterad 2020-10-13