Debatt
I Stockholm pågår för närvarande projektet Regnbågsbarn i ett 20-tal förskolor. Syftet är att motverka fördomar om barn till homo- och bisexuella föräldrar. I projektet ingår bland annat studien Det osynliga regnbågsbarnet (Södertörns högskola 2006) där ungefär 230 personer ur förskolepersonalen fått svara på frågor.
Bland personalen är de flesta ense om att förskolan behöver uppmärksamma även de barns verklighet som inte lever i traditionella kärnfamiljer. De flesta är medvetna om att barn ibland osynliggörs på grund av bristfällig identifikation, och vill ändra på detta. När det gäller exempelvis etnicitet eller funktionsnedsättning är det också mycket vanligt att förskolan anpassar verksamheten efter barns olika erfarenheter.
Detta är däremot inte alls självklart när det gäller regnbågsbarnen, det vill säga barn vars föräldrar är bi- eller homosexuella. Få bland förskolepersonalen har talat om regnbågsbarn, och av dem som gjort det har endast 14 procent en genomtänkt idé om hur man arbetar med dessa frågor. Tvärtom anser en stor del av personalen att det inte behövs en särskild strategi, eftersom det finns risk att regnbågsbarnen särskiljs eller pekas ut. Men för att bli bättre på att inkludera och bekräfta även regnbågsbarns livssituation behöver man synliggöra dem. I förskoleplanen slår man tydligt fast att man ska lyfta fram barns olikheter för att stärka dem och samtidigt öka förståelsen hos andra barn.
Studien visar att en fortsättning på projektet Regnbågsbarn är välbehövlig, men vid årsskiftet tar de avsatta medlen slut. Miljöpartiet de Gröna föreslår därför kommunstyrelsen i Stockholms stad att projektet ska tillförsäkras fortsatta medel. Vi ser gärna också att liknande projekt startas i fler kommuner.
Christopher Ödmann, (mp) gruppledare i Stockholms stad
Åsa Öckerman, (mp), Vantörs stadsdelsnämnd och fullmäktige i Stockholm
Publicerad: 2006-06-01 14:45:20
Uppdaterad 2019-12-11