Kaffedrama

”The way I see it” är kampanjen som ska hylla olikhet och mångfald på den största amerikanska cafékedjan. Kampanjen presenterar en liten tänkvärd text på deras kaffemuggar i papp och ska få folk att tänka till lite kring saker och ting. Kvinnoorganisationen CWA menar dock att Starbucks ägnar sig åt att marknadsföra ”homosexuella värderingar” genom att man bland annat har med texter från öppet homosexuelle författaren Armistead Maupin och andra homos.
Kvinnoorganisationen har även upprörts över att Starbucks var en av sponsorerna för San Diegos Pridefirande eftersom evenemanget anses ”störande eftersom det är så sexorienterat”. Och går man in på CWA:s hemsida visas texten ”Damn” över en av kaffekopparna med ”gaytext”. De vill också att folk hör av sig och klagar på Starbucks via mejl och brev eftersom företaget så nesligt ”stöttar homosexualitet”.

På Starbucks möter man dock kritiken med ro och menar att detta var en del av kampanjen, att få folk att uttrycka vad de tycker och känner:
– Eftersom vi hyllar olikhet välkomnar vi alla slags åsikter. Därför har vi även öppnat en hemsida där man kan uttrycka vad man tycker om kampanjen, säger Starbucks presskontakt Alan Hilowitz.

Och texten det bråkas om?
Maupin skriver i sin text:
”Min enda ånger över att jag är gay är att jag tryckte bort detta under så lång tid. Jag gav min ungdom till människor jag var rädd för när jag istället kunde ha älskat någon. Gör inte det misstaget, livet är för kort”.

Kampanjen har även med texter av öppet homosexuella musikerna Rufus Wainwright och Stephin Merritt. Andra som figurerar i kampanjen är New Age författaren Deepak Chopra, musikernQuincy Jones och OS-medaljören och isprinsessan Michelle Kwan.

Publicerad: 2005-08-23 22:39:30