Reklamkampanjen upprör:
Företaget har de senaste veckorna tagit emot en rad brev från folk som upprörs över kampanjen och vissa väljer att bojkotta kedjans butiker efter detta.
Vi tog ett snack med MQ:s marknadschef Joakim Holmstrand om breven som kommit in:
Förväntade ni er den här reaktionen?
– Ska jag vara ärlig så hade jag trott att vi skulle få en viss reaktion, eftersom vi ofta får det på våra kampanjer.
Men jag är besviken över de reaktioner som kommit från vissa håll. Att folk ikläder sig rätten att hota och på ett väldigt vulgärt sätt visar sina åsikter gör mig irriterad och upprörd. Jag hade verkligen trott att vi kommit längre i Sverige än så här. Men det här visar att det finns avarter som ska vara mot allt och de måste vi arbeta mot.
Hur har kampanjen påverkat försäljningen?
– Det går jättebra. Förra veckan ökade vi försäljningen med 34 % och den här veckan ser ut att bli minst lika bra.
Kan man se något mönster i de avsändare som kommer med negativa reaktioner?
– Svårt att svara på, men att dömma av e-mailadresser, namn och språk så verkar de flesta vara lite äldre och lite rigida. Men jag måste också säga att vi fått massor av positiva reaktioner och många gaykillar har hört av sig och berättar att de gillar att vi visar upp ett homopar utan att göra en grej av det. Att ett gift bögpar är lika vanligt som ett straight par.
Kommer ni att tänka en gång extra innan ni använder homosexuella modeller igen?
– Aldrig! Mångfald genomsyrar hela vårt kampanjtänk och vi tänker fortsätta visa upp samhället precis som det ser ut. Skulle vi gå ifrån detta skulle vi vika oss för de som inte anser att alla människor har samma värde, och det gör vi aldrig.
QX har fått ta del av en del av breven och publicerar utdrag ur dessa.
Vissa av brevskrivarna jämställer homosexualitet med pedofili och nekrofili. En man skriver i sitt brev:
”Har ni någon reklam som vänder sig till andra sexuella minoriteter än bögar ? Typ koprofager eller nekrofiler ?
Hade varit jättenyfiken på att få se den i så fall, eller skall dessa grupper diskrimineras ? Man kanske kunde göra något med dem ihop, tänk en koprofag och en nekrofil som liksom hånglade kärleksfullt i några fräcka kavajer eller något ? ”
Och en annan man menar att MQ medverkar till en glorifiering av homosexuella och menar att företaget i sådant fall även skulle ”glorifiera en kvinna som är gift med tio män eller en vuxen man som är gift med ett barn”. Mannen menar att det är beklagligt att företaget betettt sig så här i ”kärlekens namn” , och att hela kampanjen måste ha varit ogenomtänkt.
En av brevskrivarna har snöat in på att homosexualitet är en sjukdom och uppmanar att ”det måste bli ett slut på bögeriet” och skriver: ”jag känner äckelkänslor inför bara tanken att se ett bögpar stå omslingrade och representera en svensk klädkedjas kläder!!! De får gärna böga på varandra, men inte offentligt och det är inget som bör uppmuntras av samhället att det är ok att vara bög eller flata – det är ju en sjukdom – det är både uppenbart och bevisat!.
En av de som skickat brev verkar mest upprörd över att bögar har analsex, vilket uppenbarligen inte är sant om man ser till undersökningar som gjorts. (Och vad som verkar ha gått människan helt förbi är att den heterosexuella befolkningen också har analsex). Han skriver: ”att visa upp en grupp människor där analsex är det gängse samlagsättet tycker jag är vidrigt. Idag sprids HIV och andra könssjukdom både bland ungdomar generellt och bland homosexuella i synnerhet pga. detta. Tycker ni verkligen att det är en normal samlagsfom att placera sin penis där andra människor har sin avföring? Är det något ni kan rekommendera era barn? Er reklam med homosexuella män kan inte tolkas på annat sätt än att ni anser att detta är normalt! Samtidigt som samhället gör stora insatser inom skolorna för att ungdomar skall få en normal sexualsyn, för att motarbeta normaliseringen av analsex.”
Jag kan tyvärr inte handla hos ett företag som promotar en sexuell livsstil som innebär att det skulle vara normalt att köra in sin penis där andra har sin avföring. Unga människor ser upp till er, hur skall unga tjejer kunna säga nej till förnedrande analsex när ni visar upp människor som praktiserar detta och menar att det är en normal sexuell utlevelse?”
Flera av de som hört av sig till MQ är trötta på att homosexuella tar plats i samhället och vill bli sedda som ”normala”:
”Jag är så trött på hur media och olika grupper försöker förvandla något onormalt till något normalt. Det spelar ingen roll hur ”inne” det är och hur ”inne” media försöker göra det. Homosexuallitet är onormalt. Kärnfamiljen är normal och det kommer mer och mer undersökningar som visar på att människor mår bättre av att leva i en trygg kärnfamilj”.
En annan kille skriver: ”Själv anser jag att homosexuelitet är fel, men jag respekterar dom som är det. Nä, jag är less på att allt måste omformas runt omkring de homosexuella. Aldrig är det dom som får finna sig i regler och lagar”.
En kvinna skriver i sitt brev att hon tycker att MQ tar ställning i ”homosexdebatten”. Hon skriver vidare ”vi är många som inte tycker illa om homosexuella människor, men som klart och tydligt anser att att homosexualitet inte är okej.
Men givetvis har företaget fått positiv respons och flera brevskrivare är glada över att företaget inkluderar ett gaypar i kampanjen och ser den som ett stort steg framåt:
”Äntligen en öppet Gay-vänlig klädesbutik, ser fram emot att få se Er kommande reklam kampanj med par av olika slag samt att fortsätta hitta fina kläder i Era butiker”.
”Detta är en stor dag!
Ett stort tack för att ni är banbrytande i ett fortfarande känsligt ämne som homosexualitet. Att ni på allvar visar upp en likvärdig bild mellan hetro- och homosexuella, inget förlöjligande eller ett uns av försök till humor eller satir. Detta är inte bara stort för oss flator och bögar utan även för våra föräldrar, syskon och straighta vänner.
Än en gång ett stort tack!
P.S. Jag och min PV kommer dessutom att börja handla hos er
?”
Publicerad: 2005-05-05 00:00:00
Uppdaterad 2022-04-21