Gaymedia

36 sidor i A5-format och i svartvitt och uppkopierat är det som först möter en med nya bögfanzinet BRUTE.
Bakom tidningen ligger illustratören och formgivaren Nicklas Hultman och moderedaktören på Rodeo, Daniel Björk.
– Vi ville göra något vi själva tyckte om och tycker det behövs mer komplement till gaytidningsutbudet i Sverige, berättar Nicklas Hultman för QX.se
Tidningen släpps nu på torsdag vid en release på Niklas klubb Gay 2001 på UppåtFramåt. Om nån vecka blir det releasefest i Stockholm på modebutiken Beneath. Med en upplaga om 500 exemplar startar man i det lilla. Men målen för Niklas och Daniel är tydliga.
– Det är att vi skall ta kontakt med alla vi tycker är intressanta för att antingen skriva om eller få till att göra saker för BRUTE. Och som grafiker har jag en grafisk dröm om att göra en pärm till alla numren, berättar Niklas vidare.
Praktiskt nog har redan hålslag gjorts på det första numret!
– Men det främsta målet är att ta kontakt med människor som de flesta inte känner till och så lyfta fram dem.
– De uteställen som finns och QX sätter ribban idag, menar Niklas. Vi gör de artiklar som vi vill läsa men som inte passar in i de formaten
Förlagan för BRUTE är den i Nederländerna startade tidningen BUTT. Första numret av den kom ut i 700 exemplar, idag är den spridd över hela världen. Anslaget av en sexpositiv inställning blandat med en lite ruff och trendsäker attityd fångade snabbt såväl läsare som prestigeannonsörer. Att BRUTE kommer röna samma stora uppmärksamhet i Sverige känns redan givet.
I första numret av BRUTE är det slående just hur sex behandlas på ett öppet och positivt sätt.
Erotiska teckningar på cigarr-rökande håriga karlar av Richard Gray liksom en intervju med porrmakaren Dick Wadd är exempel på detta. Niklas är superglad över att ha fått en intervju med Wadd.
– Jag har velat så länge men inte vetat hur jag skulle få kontakt med honom, berättar han. Tidigare har jag beställt en tröja av hans bolag som jag satte på en nalle och tog en bild. Han blev jätteglad när jag skickade den till honom och medan han var glad fick jag chans att göra intervjun.
Wadd skickade i sin tur över en rad bilder på sig, porrmodeller och hans sociala liv.
– Jag har till och med blivit inbjuden att besöka honom, men jag vet inte om jag vågar!
En av bilderna har dock fått Niklas att kanske ta steget över för en träff med sin porr-idol. Där Wadd och en grupp stora starka läderbögar äter middag under en kristallkrona ”och man ser saltkaren framme på bordet. Då såg det inte så farligt ut”.
– Tycker du att gayvärlden är för obögig?
– Nä, kanske snarare för bögig. Den är bögig på ett enda sätt. Det finns inte så mycket spelrum inom gayvärlden. Det är i och för sig lite roligt eftersom det då blir lätt att göra alternativ. Det är som klubben Gay 2001 där vi aldrig spelar schlager och där det är ett plus om du är skäggig.
– Så det är mycket hår som gäller nu?
– Mycket hår!
Såväl Niklas som Daniel har bidrag med material till förlagan BUTT och det känns i det första numret som inspirationen kommer rakt av från den tidningen.
– Vi gillar den tidningen väldigt mycket och vi tyckte detta saknades i Sverige, säger Niklas. Vi blir som en lillebror till BUTT och Gert Jonkers, som var med att startade den är oerhört smickrad av att vi har dem som förebild.
Idénsnacket att starta BRUTE ledde omedelbart till att Daniel och Niklas kom igång. Den redaktionella idén har därefter inte behövts att slås fast i välstrukturerade dokument.
– Det visat sig att vi har haft samma vision, säger Niklas. BRUTE är gjord helt via kommunikation med mail och SMS och vi har varit helt i samma fas.
I det första numret finns förutom Wadd och cigarrteckningar bland annat en artikel om ursköljningens fördelar, P3 Homo redaktören Roger Wilson skriver om filmerna som gayvärlden glömde. Antony and the Johnsons intervjuas, DragKings gaybashas med humor, den heterosexuelle fotografen Lowe Seger har tagit superbögiga bilder på unga straighta killar och Andreas Palmerén har spanat efter ”den popmusik som flytt”.
Releasekalas nu på torsdag på Gay2001.
BRUTE skall enligt planerna ges ut fyra gånger om året, kostar 39 kronor och går att få tag på via QX Shop, i Stockholm hos Beneath och i Göteborg på Fiorucci och Victoria Arena. Och via [email protected]
får du direktkontakt med Daniel och Niklas.

Publicerad: 2005-03-15 16:29:35