Melodifestival 2005

Redan under Eurovision Song Contest 2000 i Stockholm började Michael Cardell arbeta med hårstyling av artister. När den svenska finalen ynglade av sig och blev fyra deltävlingar var det Michael som fick huvudansvaret för hår under Melodifestivalen. När 2005 års turnering når Globen har han varit med under fyra veckors deltävlingar och i finalen har han huvudansvar för sju av deltagarnas frisyrer (Nanne, Alcazar och Sanne Salomonsen har egna hårstylister).

Bestämmer du själv vilka du jobbar med?
– Ja, jag handplockar människor som jag tycker passar för uppgiften. Det är en klar fördel om man varit med förut eftersom det är mycket som är sig likt festival efter festival. Det är också viktigt att förstå att det är skillnad på att fixa en frisyr i en salong och en för TV. Det är som natt och dag och det som blir bra i salong kanske inte funkar i TV-kamerorna.

Hur går ditt arbete till?
– Jag pratar givetvis med artisterma om vad de vill. En del har en ganska klar bild av vad de vill och då tar man det därifrån. Det är mycket planerande innan och ett tight schema följs noggrant. Under själva tävlingsdagen börjar frisyrerna fixas kl.16.00 och sen håller vi på till 19.00. Timmen innan sändning kollas allt igenom snabbt så att ingen frisyr ”fallit”.

Vad ser du för någon trend i ”schlagerhår@?
– Eftersom det är så pass spridda musikgenres som deltar hänger ju hårmodet med i musikstilen. Det är samma saker som är modernt ute på gatan. Men visst, löshårstrenden hänger med. Det är snarare en regel än undantag idag. Alla kvinnor har löshår.

Vad är viktigt att tänka på när man stylar artister för Melodifestivalen?
– Med scenkläder, smink och på en stor scen kan frisyren ”försvinna” och då kan man behöva ”fylla upp” med just löshår för att ge volym och fyllighet i en frisyr som i vanliga fall kanske klarat sig utan löshår.

Används alla sorters stylingprodukter?
– Ja, men mest mousse, vax och hårspray. Vad vi använder beror helt och hållet på artist och hår.

Finns det någon frisyr du ångrar?
– Nej, det är svårt att säga. Det man känner är fel idag kändes ju rätt då. Sen måste man ju lyssna på artisten. Kanske var det så att vi hade olika åsikter redan då och då hade det ändå blivit fel om jag ändå gjort så som artisten inte ville.

Hur håller frisyren för ett eldigt dansnummer?
– Vi får se till att allt sitter på plats ändå. Men om man t.ex sprayar är det viktigt att inte ta för mycket så att håret sitter som en orörlig hjälm. Och löshår sätts fast mycket nogrannt. Titta på Martin Stenmarcks nummer.
Där använder tjejerna sitt hår ordentligt och slänger med. Där är det mycket löshår men det sitter fast extra hårt.

Vad är du mest stolt över rent stylingmässigt i Melodifestivalen?
– Kattis Ahlströmer i ESC 2000 och Jessica Andersson under Fames framträdande i Riga 2003.
Och sen Sanna Nielsens omvandling sedan sist hon var med i Melodifestivalen.

Jessicas förvandling var rätt remarkabel från delfinalen till Rigas scen…?
– Ja. Tanken inför delfinalen var ju att Jessica hade en igenkänningsfaktor från Fame Factory. Vi kan inte göra om henne helt så att folk inte kände igen henne. När Fame sen kom till Riga var det ingen som visste vem hon var och vi kunde tänka mer internationellt. Hon fick symbolisera det blonda långhåriga och vackra svenska.

Vad säger du nej till?
– När jag inte tycker att en frisyr är klädsam. Det har varit en del sådana diskussioner och då är det viktigt att man kan motivera. Man kan inte bara slänga ur sig att det inte passar eller inte fungerar. Om du kan motivera förstår artisten också.

Kan du reflektera över att du är med och skapar TV-historia i och med att många låtar så starkt förknippas med frisyrer och kläder på artisten? Vad skulle Charlottes ”Take me to your heaven” vara utan sitt blonda hårsvall och rosa kroppsstrumpa?
– Nej, det är inget jag tänker på. Men det är kul att ha ett yrke vars resultat alla har en åsikt om.

Berätta något kul som hänt som rör hårstylandet under Melodifestivalen?
– Det finns inte så mycket knashistorier eftersom det är så tight planerat med scheman och så. Förra året var det dock lite körigt när Fredrik Kempes körsångerska var med i publikuppvärmningen och sen skulle vara snygg femtiotalsstjärna i första numret. Det var stressigt att styla om henne.

Är det en fördom att det är många bögar inom frisöryrket?
– Nja. Jag tror inte det är fler homosexuella här än inom andra kreativa yrken. För mig är det helt ovidkommande vilken läggning folk har. Det viktigaste är att man gör ett bra jobb.

Vilka är dina favoritfrisyrer från gångna år?
– Carolas ”Fångad av en stormvind” 1991, Charlottes Eurovisionuppträdande 1999 med ”Take me to your heaven”, Fame i Riga 2003, Shirley Clamp i fjol och sen måste jag säga min absoluta schlagerfavorit; ”Driver dagg faller regn” med Andreas Lundstedt från 1996.

Publicerad: 2005-03-10 18:14:34