Mode

Det minglades och åts frukt och dracks vodkadrinkar. I vimlet syntes hela Sveriges modemaffia(och Runar). Den ena glänste mer än den andra. Fjädrarna hade putsats i timmar innan entrén gjordes. Alla var de där för att fira 2004 års vinnare.

Årets Guldknappenvinnare är Jonny Johansson, chefsdesigner på ACNE. ACNE Jeans är namnet på varumärket som främst gjort sig kända för sina jeans med röda sömmar, men på senare år även vidgat sin kollektion med andra plagg.
ACNE Jeans började med 100 par jeans med röda sömmar som företaget sydde upp till vänner och bekanta. Efter ett tag blev jeansen populära då folk hade sett ”rätt” människor bära dem. Och på den vägen är det. Nu finns ACNE i modestäder som New York, Paris och Tokyo.
QX träffade Jonny Johansson strax innan den stora prisutdelningen igår.
Era kläder är ju inte så utsvävande, mycket klassiska snitt och färger, är det svårare att arbeta med den typen av mode?
– Skojar du? Det är alltid en balansgång att ligga rätt. Men om man är riktigt insatt är det enklare att se detaljer som går att utveckla; det kan handla om en söm eller om slitningen i ett par jeans. Det är också en fråga om att hitta rätt tillverkare. Vi arbetar jättenogrannt med olika länder för att få det allra bästa i kvalitét. Därför har vi leverantörer i olika länder; Spanien är bäst på skor och Hong Kong är starka på stickat.
Och jag känner att vi faktiskt är på väg in i en klassisk period igen. Nu är det slut med slarvigt uteliggarmode och trasiga plagg. Modet blir mer genomarbetat och stilfult.

Vad inspirerar dig?
– 50-talet var en avgörande epok för jeansen och då skapades grunden för jeansdesign. Eftersom rock´n´rollen svävar över allt vi designar ligger den tiden oss varmt om hjärtat. Men grunden i det jag gör bygger mycket på kvalitét. Jag vill inte se mer billigproducerat skräp som inte håller. Vår designfilosofi handlar om att man inte ska behöva tänka; orkar jag ha på mig dom här kläderna idag? Kläderna ska ge energi till bäraren.

Ni har satsat på skor till den nya kollektionen, varför?
– Vi ville utveckla helhetskonceptet och kollade på olika lösningar om vad som gör en klädsel komplett. Vissa designers satsar på parfym, men det känns inte så motiverat för oss. Då hade jag hellre gjort hårvax eller nåt sånt som verkligen är användbart och syns.
Skor känns som en kul grej som verkligen kan göra det lilla extra för klädseln. Dessutom älskar jag boots och det är kul att satsa på sånt man verkligen känner man saknat på marknaden.

Vad står ACNE för?
– Alltså vi skojade mycket om just namnet i början och testade en massa förkortningar. Det finns inget givet svar på vad det betyder, vi har ändrat det ett antal gånger.
Ett svar är ”Ambition to create a novel expression”, men det kan stå för vad som helst egentligen.

Hur har namnet mottagits utomlands, kan det inte ses som provocerande?
– Jo, en del har reagerat. Det är ju lite grand som att heta död eller nåt sånt. Men när man förklarar att det är en förkortning är det mer förståeligt. I Sverige däremot är det ingen som frågar.

Vad händer härnäst för ACNE?
– Först och främst är det vårkollektionen som ligger för oss. När det gäller spridningen är vi rätt nöjda här i Sverige, och sen vi kom in på Colette i Paris har en liten dröm gått i uppfyllelse. Paris är flott och jag älskar stadens modesfär. Men annars ser man ju alltid framåt och vill spridas mer hela tiden.

Det är Damernas Värld som delar ut Guldknappen. En tidning som man kanske inte först skulle koppla samman med ert varumärke.
– Nej, kanske inte direkt men det är schysst att nå ut till så många som helst. Jag är trettiofem och jag tycker absolut inte att man behöver vara ung för att bära våra kläder.

Slutligen; hur ser jeansen ut i höst?
– Vi har tidigare satsat på smala, raka modeller. Alltmedan flera på marknaden håller fast vid en slappare modell. Nu till hösten har vi kombinerat det bästa av två världar; smala ben och lite vidd i rumpan. Det ser väldigt schysst ut.


Per Hagman släpper sin nya bok idag. På Guldknappen kramades han med Rebecka Lewis.


Gunilla Pontén är en ikon inom designsvängen. Till QX hälsade hon att grisväskan lämnats hemma.


Shirley Clamp uppträdde på nästan alla Pridefester. Här med väninnan Margaretha Julle.


Yvonne Lombard gav en gång i tiden tvålen ett ansikte. På Guldknappen minglade hon i svartvitt.


Eskobar lekte rockstjärnor.


Expressens Ebba”Hon får skriva hela Nöjesbilagan”Von Sydow.


Stefan från Fab5-Sverige, som fortsätter i höst.


Pris för ”mest lik ett kungabarn” borde delats ut till den här modellen

Publicerad: 2004-08-13 11:49:03